Khamis, 15 April 2010

Mintak Izin

Seperti paparan tajuk, saya hamba Nya yang lemah lagi hina ini, ingin berkongsi sedikit maklumat. Diharap boleh layan hingga selesai... enjoy...

Ya Allah, bagi kami hidayah untuk terus beriman kepadaMu hingga akhir hayat.

Seperti yang kita sedia maklum bahawa kita semua menyembah dan beriman kepada tuhan yang satu. Cumanya cara dan kaedah kita beriman tu yang berbeza. Iman kita tahap mana pun kita tatau... saya akan cuba deliver dengan contoh yang paling simple agar kita boleh terus praktik...

Apa tindakan anda jika:

Seorang rakan pinjam hs anda tanpa kebenaran?

anak anda keluar berjalan tanpa beritahu?

isteri anda guna kereta tanpa bgtahu?

atau isteri yng posa sunat tanpa pengetahuan somi, sah ke?

jawapan yang pasti ialah.... 'menyirap'. tang pose tu dah tentu tak sah....

soklan seterusnya.. . kenapa nak 'menyirap'?

biar saya jawap... kerana situasi di atas berlaku tanpa mendapat keizinan dari empunya hak. bab hukum tuh, kerna tak mintak ijin dari somi...

so, 'keizinan' ni penting sebenarnya. akan tetapi sedar atau tidak, kita jarang sekali mintak izin untuk buat sesuatu. mintak izin dengan sapa? tidak lain dan tidak bukan Allah Rabbul Jalil. renung sebentar, kira bermula kita bangun hingga kita tidur... berapa kali kita mintak izin?

so (kali kedua), apa kata kita bermula dari saat ini kita mintak izin direct dari Allah. caranya gimana ya?

beberapa contoh:

mak, angah nak pegi main bola.

kak, nak pinjam enset jap.

abg, sok ayang pose sunat isnin.

Now, kita alih je cara kita bese mintak izin kepada:

Ya Allah, aku nak menaip nih, pandulah tulisanku.

Ya Allah, aku sedang membaca nih, mudahkan aku untuk paham.

Ya Allah, aku nak p makan tengah hari nih, harap sangat agar aku selamat pergi dan balik. dan

pelbagai lagi ayat dan cara kita bleh lafazkan untuk mintak izin pada Allah. next step saya akan bagitau dalam versi ke 2. taip pepanjang pon boleh jadi boring nak bace... kadang tu malas nak scroll ke bawah... lagi pon ada banyak keje lain nak dibuat ye dok... jumpa lagi...

Allah pemilik segalanya.

1 ulasan:

  1. YA ALLAH, AK SEDANG NAK COMMENT USTAZ...
    ustaz dah comment..hahaha ..semoga post2 dapat dijadikan panduan untuk semua orang..=]

    kasi citer bez2 skit...nnti syaz bace slalu..=]

    BalasPadam

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut