Khamis, 15 April 2010

Melatih Solat Khusyu' Bab 1

Assalamualaikum. Kehadapan ahli keluarga ku yang amat dikasihi dan dirindui. Didoakan agar mendapat hidayah dan keampunan dari Allah yang Maha Tahu.

Selawat serta salam buat rasulullah serta ahli keluarga baginda.

Kali ini saya teramat ingin berkongsi dengan saudaraku sekalian tentang satu ilmu hasil daripada pembacaan sebuah buku 'Pelatihan Shalat Khusyu'' tulisan Abu Sangkan. Saya akan cuba untuk mengalih bahasa dari bahasa Indonesia ke bahasa Melayu. Ingin juga diberi ingatan bahawa mungkin kandungan yang ditulis agak berat bagi anak², mungkin ibu bapa boleh ambil peranan cara bagaimana ingin menerangkan kepada mereka.

PENDAHULUAN

'Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang² yang khusyu''

Sebenarnya kita mempunyai kekuatan rohani sebagai bekal untuk menghadapi pelbagai rinntangan dalam menjalani kehidupan ini, akan tetapi kita tidak pernah serius untuk menggali dan mengembangkannya. Akibatnya kita sentiasa bingung, resah, gelisah tatkala masalah mempengaruhi perasaan kita. Kegelisahan dan kecelaruan dibiarkan mendera hingga akhirnya jiwa kita sakit dan tertekan. Kemampuan dan potensi yang ada itu sebenarnya dapat diatur dan dikembangkan denganmudah melalui sebuah teknih solat yang sederhana.

Selama ini solat dianggap sebagai suatu yang berat dilakukan bagi pelakunya, ini kerana kebanyakan dari kita tidak mengetahui dan merasakan ketinggian nilai spiritual yang ada di dalamnya. Seringkali terdetik di hati kita dimana solat terasa menjemukan, tidak membuatkan hati lebih tenteram disaat kita perlukan bantuan untuk menenangkan perasaan yang gelisah. Atau solat tidak memiliki 'sengat' (gereget) yang mampu mempengaruhi mental kita untuk menjadi lebih baik dan menyenangkan.

Sejak kita mula belajar solat ketika kecil, kita tidak diajar bagaimana mendapatkan rasa khusyu', kerana sang guru telah menetapkan itu sebagai hal yang tidak mungkin. Kita hanya disuruh menghafal bacaan dan gerakan-gerakan raka'at tanpa ruh. Ketika sampai Bulan Ramadhan, berlangsung 'perlumbaan' siapa cepat dalam melaksanakan Solat Tarawikh. Kita akan mencari imam eksekutif (ibarat pemandu bas express) yang mampu mencapai target dengan lebih cepat dan pantas.

Mengubah doktrin yang sudah menjadi budaya masyarakat memang sukar. Saya sering mengalami kesukaran untuk meyakinkan mereka bahawa solat khusyu' itu mudah. Bahawa solat merupakan ruang tempat kita berehat, tempat kita meraih kedamaian dan sebuah klinik bagi batin kita. Nabi mengatakan bahawa solat adalah pemandangan yang menyejukkan hatinya, suatu amalan yang paling disukainya. Tetapi masyarakat terlanjur menilai solat sebagai sebuah perintah, sebuah kewajipan yang tidak dapat dielak. Akibatnya solat tidak menjadi sebuah keperluan untuk peribadinya, apalagi untuk mendapatkan rasa khusyu'.

Buku ini mengajak anda utk mengalami sebuah pengalaman baru, sebuah pencerahan jiwa yang benar² boleh dirasakan dengan mudah sekali. Kerana anda tidak diajak untuk mencipta rasa khusyu' tetapi kita akan memasuki dan menerima rasa khusyu' tersebut. Kita hanya mendapatkan, bukan mencipta rasa khusyu'! Sebagaimana kita pernah mengalami rasa cinta terhadap kekasih, kita tidak pernah menciptakan rasa cinta, tetapi kita hanya menerima keadaan cinta. Kata orang ditimpa asmara (ketiban asmara). Perasaan itu sukar untuk dilepaskan kerana ia timbul dari dalam batin kita sendiri.

Ketidakmampuan kita utk merasakan rasa khusyu' sering dikaitkan dengan persoalan dosa yang telah kita lakukan. Namun kita tidak akan menyentuh wilayah rahsia Allah ini (dosa) dalam latihan-latihan solat nanti. Kerana yang akan kita bahas adalah sebuah teknik, baik secara psikologi mahupun fisiologi, iaitu berkait dengan mental dan sikap yang tepat dengan menggunakan metod² yang diajar dan diterap oleh Nabi semasa hidupnya. Kita mempunyai teknik yang sistematik utk mempelajari fikiran dan jiwa kita, kemudian menerapkannya secara disiplin terhadap konsentrasi dan kemahuan utk mendekatkan diri kepada Allah. Kita kemudian akan dapat melakukan perjalanan spiritual dengan menjelajah ketinggian dan kedalamannya. Kita memiliki teknologi spiritual yang tinggi, iaitu SOLAT.

Teknik² yang disajikan di dalam buku ini, terus menerus menjelajah keharmonian dan keseimbangan diantara dua keadaan yang berlawanan, jasmani dan rohani, otak kiri dan otak kanan, positif dan negatif. Semoga buku ini memberi manfaat dan mudah dicerna oleh seluruh masyarakat. Dan yang paling utama adalah keinginan saya untuk menyatukan ummah melalui satu wacana, iaitu solat sebagai mazhab dan tarekat universal yang mampu menyatukan perbezaan kita. Disaat kita sibuk membincangkan permasalahan khilaf, maka dengan solat kita akan berhenti berselisih kerana rohani kita akan bersatu menghadap Allah. Disana kita tunduk dalam ketekunan. Sikap inilah yang akan kita aplikasikan dalam kehidupan masyarakat, iaitu rasa tunduk dan patuh kepada Allah di saat kita berhadapan dengan lawan 'debat' kita ataupun aliran yang berbeza dengan kita. Rasa ihsan yang kita perolehi setelah melakukan pertemuan demi pertemuan dengan Allah boleh dirasakan manfaatnya. Sebuah pancaran nur Illahi yang menjelma menjadi perilaku akhlak yang mulia. Sesungguhnya solat itu boleh mencegah dari perbuatan keji dan mungkar.

Selamat berlatih dan raihlah kedamaian yang memukau perasaan anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut