Ahad, 18 April 2010

Berat vs Ringan

Salam...

pagi ahad yang indah.... sesambil tgk tb siaran langsung chelsea yang ketinggalan 2-0 ngan totenham... tetiba Allah bagi ilham untuk menaip sedikit coretan.

ada ketika, manusia sering memandang rendah ttg dosa. adakah kerana nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, maka manusia merasakan kalau buat dosa then tobat maka Allah akan ampunkan....

mmg pada dasarnya bahawa telah stated dalam quran yang mafhumnya, Allah akan ampunkan semua dosa kecuali syirik kepadaNYA. akan tetapi ini bukan bermaksud, kita sebagai hambaNYA yang hina boleh memperlekeh perbuatan dosa besar atau berat. dewasa ini dosa besar lagi berat ini telah dipandang sebegitu enteng dan dianggap ringan. tiada bibit2 kekesalan maupun perasaan bersalah bagi sipelaku. Bagi mereka yang taksub moden, kencing syaitan menjadi penghilang dahaga kerongkong. malah tiada tanda2 ingin berhenti. Ya Allah, Engkau turunkanlah hidayah dariMU ke atas kami dan mereka.

Terdapat perbezaan yang ketara bagi pelaku dosa yang kesal dan tidak. Org yg melakukan dosa samada kecil atau besar yang insaf hanya melakukan 1 kesalahan dan hanya menanggung 1 bebanan atas kesalahan yang telah dilakukan. tetapi bagi yg telah berdosa dan memandang enteng/ringan terhadap perlakuan tersebut telah melakukan 2 kesalahan. pertama, kesalahan melakukan dosa itu sendiri dan yg kedua tidak insaf malah memandang ringan atas perlakuan tersebut.

Bertaubatlah sebelum terlambat. kerana kita tidak tahu bila nyawa kita akan ditarik dan kembali menghadap Yang Maha Adil. Taubatlah dengan sebenar2 taubat. Bencilah terhadap kesalahan yang telah kita lakukan. Tanamkanlah saranan baginda Rasulullah hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik dari hari ini. Org jopon yang atheis pon bleh amik saranan tersebut dan diubah menjadi istilah mereka 'kaizen', malah lebih popular dan diterima pakai oleh kita.

adakah org bukan islam lebih paham islam dari org islam itu sendiri? renungkanlah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut