Rabu, 2 Jun 2010

Bertudung????



Assalamualaikum warahmatullah.

Hari ni aku nak berkongsi soalan yang diutarakan oleh opis mate aku. Tn Hj Azri (Otai opis nih). Beliau bertanya sambil mengerut dahi, bagaimana nak suruh orang yang tak nak pakai tudung, insaf dan pakai tudung? Uniknya, beliau mengarahkan aku beri 3 cara....

Aku pun mulalah ligat memikir dan al hasil aku dapat cara pertama iaitu:

Sediakan 2 mug, yang pertama dibungkus mengikut mug tersebut dan mug yang kedua dibungkus dalam kotak lalu diberikan kepada perempuan tersebut untuk di buat pilihan sebagai hadiah. Yang mana 1 bakal dia pilih? dah tentu yang dibungkus dengan kotak. Kenapa? Sebab ada unsur2 'suprise' disitu.

Alhamdulillah otai tadi dapat terima cadangan pertama aku. 'Next' katanya meminta cara kedua dariku

"Kita kenalkan dia dengan yang 'memberi arahan'" begitu kataku ringkas.

"Kenalkan? apa signifikannya?" pintas beliau. Terkadang beliau menggunakan bahasa tinggi dalam bicaranya, maklumlah OTAI!!!.

"Ialah ji... Biasa kalau kita dapat memo atau arahan dari boss, pekerja mesti nak tahu arahan dari siapa. Bayangkan kalau dapat memo arahan tetapi pada ruangan 'Daripada' kosong tidak tertulis apa-apa, ada orang nak ikut? atau dalam ruangan tu dari orang yang berpangkat lebih 'rendah' dalam kedudukan hierarki pejabat... orang atas nak ikut? dah tentu akan dipandang sepi memo arahan tersebut" aku berceloteh.

Sebelum sempat beliau membalas, aku menambah "Jadi ji, kalau kita tak kenal 'siapa DIA' yang mengarahkan tutup aurat, maka kita akan pandang sepi jugalah arahan tutup aurat tu. Oleh itu kenalah kita buat sesi taaruf semula bagi mereka yang tak tahu atau jejak kasih bagi mereka yang mula terlupa dan melupakan".

Kelihatan wajah ceria otai opis, sukar bagiku nak menilik apa maksudnya, lagi pun aku bukan tukang tilik atau nak pergi menilik jauh sekali. Nauzubillah!!!

"yang ketiga?" tanya beliau.

Huh, mencabar minda betul... aku kerahkan nikmat otak yang percuma Allah kuniakan ini untuk terus mencari jawapan ketiga.

"Haji, kita tanya dia. kalau anda pergi ke Habib Jewel atau Poh Kong atau S.Wan Jewel ke atau mana-mana kedai emas berhampiran, dimana dorang simpan perhiasan paling mahal? Menurut pengalaman aku yang pernah dengar cerita dari bini aku yang juga dengar cerita dari mereka yang pernah lihat (sanad tak putus tuh). Selalunya barang perhiasan yang cecah ratus riban ni akan di letak di dalam bilik kebal atau bilik 'khas' dan takkan di display di kaunter depan. Maksudnya, yang 'berharga' ni tertutup dan tersimpan serta terjaga rapi. yang dok tayang ni, 'emas murah' je..." kataku sambil tersengih... harapla beliau boleh terima.

"hmm... bagus ada 3 cara nak nasihat orang tak nak bertudung agar bertudung" seraya tersengih... sengih ada makna tu.

"ada 1 lagi yang pernah di sarankan oleh mentor anda" balasnya

"apa dia ji?" tanyaku sambil menanti jawapannya aku mengaru-garu pipi yang tak gatal.

"botakkan aje... kompom pakai" balas beliau selamba.

dan kami ketawa bersama... Cess hampehh!!!

2 ulasan:

  1. Apakah cara terbaik untuk menyampaikan nasihat seperti di ats?terkadang dowg ni pki tdung wkt gi keje sje..bkn opis hour melaram sakan..sy yg pompuan ni pon berfikir2 cara terbaik tuk mnympaikn kpd mrk yg pd dsrnye kita xmempunyai hubungan yg rapat atr 1 sme len..

    Insan yg memerlukan skongan,
    Sibu,Swak..

    BalasPadam
  2. kepada saudari yang bertanya... Allah Yarhamuki...

    Rasulullah pernah memberi nasihat akan 3 tahap jika kita melihat kemungkaran.
    1. ubah dengan tangan (kuasa). buat undang2 wajib tutup aurat, buat hukuman bagi yg tak tutup dan pelbagai lagi...

    2. ubah dengan lisan. buat ceramah, buat kelas pengajian, road show, penerangan, kaunter pertanyaan dan macam2...

    3. ubah dengan hati. doakan dia dan kita dapat pengampunan dan hidayah dari Allah. bangun malam tahajjud doakan ummat agar dapat hidayah... berbaik sangka.

    Insan yang perlu sokongan gak
    pjaya, sgor

    BalasPadam

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut