Isnin, 21 Jun 2010

Cinta & Takut

Assalamualaikum....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Hari ni aku nak mengingatkan diri tentang apa yang aku telah dengar sewaktu kuliah maghrib di sebuah surau annonymous semalam. Kuliah yang cukup menarik, kupasan serta ulasan yang kelihatan biasa-biasa terselit makna yang sungguh luar biasa. Diselit dengan jenaka-jenaka yang membuatkan jemaah tanpa sedar sedang disindir oleh ustat annonymous (aku tak tau nama ustat tuh) tersebut.

Ceramah dimulakan dengan bacaan doa yang menjadi kebiasaan oleh setiap penceramah sebelum memulakan ceramah mereka.... Ustat (ejaan ikut lahjah sebutan melayu) tu bagitau tajuk ceramahnya ialah "Khusyu' Dalam Solat". Satu tajuk yang telah begitu lama dibincang oleh golongan alim ulama'.

Namun tiada sebarang jalan penyelesaian terhadap masalah ini. Pelbagai tips dan pendekatan di sarankan. Bermula dengan 'perbuatan' sebelum solat, wudhu, 'perilaku' tatkala solat dengan memahami bacaannya, renungi maknanya dalam-dalam, 'perangai' diluar solat, dengan makanannya, pergaulannya, muamalahnya dan pelbagai aspek yang di cakupi untuk mendapat khusyu' dalam solat.

Ustat tu tambah lagi beserta contoh, kalau orang solat dan berbunyi mercun di sebelahnya. Seusai solat bila ditanya "Engkau dengar tak bunyi mercun tadi?". Ada 2 jawapan yang membawa kepada 2 natijah (mengikut Model Khusyu' Kita).

1. Dengar - kompom tak khusyu' sebab dengar bunyi mercun.
2. Tak Dengar - kompom pekak.

Silakan pilih jawapan anda...

Adakah khusyu' itu tidak menyedari apa yang berlaku disekitar kita tatkala solat?
Apa kes Nabi SAW dukung cucu baginda tatkala solat? Nabi tak khusyu'?

dan banyak lagi contoh solat Nabi SAW yang jika kita ikut Model Khusyu' Kita akan mengakibatkan kita menuduh Nabi SAW tak khusyu'... Nauzubillah.

Ustat tu kata lagi, ada jugak antara kita yang solat nih tak gerak-gerak tatkala solat. Sehingga nyamuk gigit pun wat dono je... sedangkan dalam hati "Tunggu kau nyamuk, siap kau lepas solat ni aku kejar kau sampai dapat... tunggu kau". Adakah itu Model Khusyu' Kita? Kita tercari-cari dan masih tercari-cari sehingga ke saat ini bagaimana untuk khusyu' dalam solat (bagi yang mencari). Ada juga mereka yang sudah putus harap dengan hakikat khusyu' lantas mengeluarkan 'fatwa' bahawa umat akhir zaman ni memang takda harapan untuk rasa khusyu' dalam solat. Pulak...!!!

Ustat tu tambah lagi, dia pernah pegi satu muzakarah antara ustat-ustat yang membincangkan tentang permasalahan khusyu'. Dalam perbincangan tu pelbagai tips dan saranan dibuat oleh para ustat. Namun tiada seorang pun yang menerangkan APA MAKNA KHUSYU'... Macam mana nak mencari sesuatu kalau kita tak tahu apa yang kita cari? Macam mana nak cari durian kalau kita tak tahu apa itu durian? Aku permudahkan lagi. Macam mana nak bersugi kalau kayu sugi pun kita tak tawu cemana rupa?

Lalu ustat itu pun bagi la apa makna khusyu.... Eh sebelum tu aku nak petik makna khusyu yang didefinisikan oleh beberapa orang ilmuwan terkemuka Islam.

Imam Ibnu Katsir rahimahullah dalam tafsirnya mengatakan bahwa Khusyu’ adalah: “Ketenangan, tuma’ninah, pelan-pelan, ketetapan hati, tawadhu’, serta merasa takut dan selalu merasa diawasi oleh Allah ‘Azza wa Jalla.”

Imam Ibnul Qayyim Al Jauziyah rahimahullah mengatakan bahwa Khusyu’ adalah: “Menghadapnya hati di hadapan Robb ‘Azza wa Jalla dengan sikap tunduk dan rendah diri.” (Madarijusslikin 1/520 )

dan yang ini agak panjang...

“Hadirnya hati di hadapan Allah Subhânahu wa Ta’âla, sambil mengkonsertasikan hati agar dekat kepada Allah Subhânahu wa Ta’âla, dengan demikian akan membuat hati tenang, tenangnya gerakan-gerakannya, beradab di hadapan Robbnya, konsentrasi terhadap apa yang dia katakan dan yang dilakukan dalam shalat dari awal sampai akhir, jauh dari was-was syaithan dan pemikiran yang jelek, dan ia merupakan ruh shalat. Shalat yang tidak ada kekhusyukan adalah shalat yang tidak ada ruhnya.” (Tafsir Taisir Karimirrahman, oleh Syaikh Abdurrahman Nashir as-Sa’di)

Dapat ke gambaran awal?

Ustat tu pun bagi makna khusyu'. Khusyu' ialah:
"MERASA atau PERASAAN cinta dan takut pada Allah Subhanahuwata'ala"

cinta? apa itu cinta?
Bagaimana perilaku sang pencinta kepada yang dicinta?
Bagaimana perhatian pencinta kepada yang dicinta?
Bagaimana tumpuan pencinta kepada yang dicinta?

Jika yang dicinta itu kereta:
Dilap kereta tersebut setiap hari agar tampak berkilat.
Dijaga setiap inci kereta tersebut dari dihinggapi debu.
Usaha dan pendapatannya dicurahkan terhadap kereta tersebut. Segala macam peralatan tambahan dan accessories akan diusahakan bagi men'cantik'kan kereta tersebut dari kacamata sipemilik. Pemilik tidak peduli apa kata orang lain yang terkadang orang lain nampak kereta tersebut berserabut atau dah macam UFO atau Kereta Berhias. Bagi pemilik, biar dia puas menyolek keretanya. Biar habis beribu yang penting kereta ku 'unik'.

Jika yang dicinta itu orang:
Dijaga akan tuturkata dan tingkah lakunya dihadapan orang yang dicintainya. Hipokritnya menjadi-jadi. Busuk orang itu dianggap wangi. Salah orang itu dianggap benar atau tak mengapa.

Bagi perempuan yang menyintai lelaki, pasangannya yang tak solat berjemaah di masjid / surau tatkala masuk waktu tatkala sedang 'dating' tidak menjadi apa-apa. Tidak merasa bersalah pasangannya menghisap 'lebih 4000 jenis racun' masuk ke dalam paru-paru seolah-olah membunuh diri. Tidak merasa bersalah bersentuhan kulit dengan pasangannya yang belum halal dengan jalan nikah serta tidak merasa apa-apa. Walhal kalau suruh pegang kulit babi tahu pulak najis dan merasa jijik. Sedangkan bersentuhan kulit dengan bukan mahram dosanya lebih berat dari itu... Malah secara suka suki dan suka rela mendermakan 'dara' nya sebagai tanda setia yang tidak berbelah bagi kepada 'cintanya' sebelum nikah!!!

Bagi lelaki pula yang menyintai perempuan, pasangannya yang tak solat awal waktu (time boleh solat) tatkala masuk waktu sewaktu tengah 'dating' tidak menjadi apa-apa. Tidak merasa bersalah tatkala melihat pasangannya tidak menutup aurat dengan sempurna. Malahan menggalakkan memakai pakaian tersingkat dan ter'transparent' jika ada. Tidak merasa bersalah jika mendengar suara mendayu dan merayu dari pasangannya malahan rasa seronok diperlakukan sedemikian. Tidak menjalankan tanggungjawab yang sepatutnya untuk melindungi wanita, malahan memperguna kesetiaan, kesucian serta ke'innocent'an wanita untuk merompak 'dara' wanita yang belum dinikahinya sebagai bukti cinta.

Adakah itu cinta? atau

Cinta itu murah hati serta sabar, ia tidak cemburu, tidak memegahkan diri, tidak sombong dan tidak melakukan yang tidak sopan. Cinta itu tidak mementingkan diri sendiri atau pun pemarah. Cinta tidak menyimpan kesalahan orang lain. Cinta bersukacita karena kebenaran, dan bukan karena ketidakadilan. Cinta senantiasa memberikan dukungan, setia, percaya segala sesuatu dan mengharapkan segala sesuatu. Cinta tidak pernah gagal! Jadi cinta sejati adalah hal menginginkan orang lain bahagia, bukan menginginkan diri kita sendiri yang bahagia.

Timbang-timbangkan...

Kembali ke topik, ustat tu bagitau bahawa untuk belajar khusyu', kita hanya perlu RASA cinta dan takut pada Allah. Kita perlu MERASAKAN cinta dan takut. Kita perlu menghadirkannya... Ustat tu kata lagi, Bila buat kerja Allah (spt solat), kita kena lupakan dunia dan bila buat kerja dunia, jangan sesekali lupakan Allah. Aku ulang sekali lagi.

Bila buat ibadah, lupakan dunia. Bila buat kerja dunia, jangan lupakan Allah.

Sebab tu bila kita solat, kita tak rasa apa-apa yang best. Kita tak rasa cinta dan takut. Tu pasal kita solat macam melepaskan batuk ditangga. Rukuk, sujud tanpa tama'ninah. Solat macam ayam patuk padi. Baca Fatihah satu nafas. Duduk antara dua sujud tak lebih dari 5 saat sedangkan kita mempersembahkan 8 permohonan pada Allah!!! Kita tak pernah rasa seronok solat sebab TIADA CINTA. Bayangkan bagaimana perilaku anda sewaktu bercinta dulu atau yang sedang bercinta sekarang.... Jangan double standard pada Allah. Dimana Allah dalam priority hidup kita.

Ustat tu tutup dengan beberapa tips atau tanda orang malas solat / ibadah:

1. Tak ingat Allah dan tak merasa seronoknya beribadah.

2. Cintakan dunia dan takut mati (Penyakit Wahan)

3. Banyak buat dosa zahir seperti tak tutup aurat, tengok benda haram (blue film dsbg) dan buat dosa batin dengan melazimi sifat mazmumah marah, hasad dengki, kedekut dan boleh rujuk pada Pak Cik Google untuk maklumat lanjut.

Akhirnya, oleh kerana aku ada kerja lain nak buat... aku stop entry aku kat sini... Moga peringatan ini boleh aku amalkan dan tatkala aku terlupa boleh aku rujuk balik kat sini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut