Rabu, 6 April 2011

Apa yang anda mahu ketika solat?

Assalamualaikum Warahmatullah....

Bersyukur kita kepada Allah dan hanya pada Allah, atas segala nikmat yang dikurniakan kepada kita secara percuma dan tanpa kita pinta. Allah Maha Memberi. Allah tetap memberi walau kita jarang berterima kasih. Allah Maha Pengasih. Allah Maha Penyayang.

Pujian tertinggi untuk Allah. Maha suci Allah dari sebarang sekutu. DIA yang awal DIA yang akhir. Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Solawat dan keselamatan ke atas Nabi junjungan Muhammad saw serta ahli keluarga baginda dan para sahabat baginda.

Hari ni, saya ingin mengingatkan diri saya tentang “apa yang saya mahu ketika solat”.

Kawan kawan.

Tatkala kita sedang solat, pasti akan datang pelbagai perkara dalam kotak fikiran sebaik sahaja kita selesai takbir. Otak kanan kita yang mampu menghasilkan pemikiran berbentuk abstrak dan kesenian menunjukkan taringnya yang sebenar. Heheheh... maka kita akan terbayang dan terkenang. Imaginasi kita cukup hebat kala ini. Hampir setiap benda yang kita pernah lalui boleh muncul. Barang hilang, tugasan yang belum selesai, kain baju di ampaian, kereta, motor, henpon. Hatta perbualan kita dengan boss pun boleh diingat setiap butir kata.

Kawan kawan.

Kalau kita tanyakan kepada orang yang melakukan solat “apa yang anda mahu ketika solat?”. Pelbagai jawapan diberikan. Ada yang mahu khusyu’, Ada yang inginkan ketenangan, Ada yang mahu keredhaan Allah, ada juga yang mahu pahala, menuruti perintah Allah, ada yang mahu solatnya diterima Allah, ada yang mahu diampunkan dosa, ada juga yang inginkan doanya diterima dan dimaqbulkan dan ada yang mahu berhubung dengan Allah.

Kawan-kawan.

Apa tujuan kita solat? Kita solat adalah kerana kita ni hamba. Memperhambakan diri kepada Allah swt. Bertemu Allah swt sebagai hamba. Supaya kita boleh berkomunikasi dengan Allah swt, boleh mengadu pada Allah swt, boleh merayu pada Allah swt, boleh merintih juga pada Allah swt. Lantas kita buktikan bahawa kita sememangnya lemah, hina, miskin di hadapan Allah swt.

Tapikan, menda-menda itu tidak berlaku pun bila kita solat. Kita tidak pun merasakan kita berbual dengan Allah swt. Kita tidak pun merayu-rayu pada Allah swt. Tidak juga merintih apatah lagi mengadu.

Buktinya, kita lebih suka berborak-borak kosong dengan member kat kedai kopi dari pada berborak serta berlama-lama dalam solat. Kita lebih suka mengadu dan bercerita masalah kita dengan best friend kita berbanding mengadu dan bercerita pada Allah swt. Malah yang lagi sadis kita gemar menceritakan keburukan orang lain dengan kawan kita berbanding kita adukan pada Allah swt.

Y? Kenapa ini semua terjadi?

Kerana kita TAK TAHU apa yang kita buat time solat. Ya mungkin kita tahu tapi kita TIDAK RASA.

Kita tak rasa bahawa kita menghadap Allah swt. Kita tak rasa yang kita berjumpa Allah swt. Kita tak rasa yang kita ni kerdil di hadapan Allah swt. Kita TAK RASA dan TAK PERNAH RASA. Kita tiada IHSAN.

Bagaimana rasanya bila anda berjumpa dengan orang yang anda segan?
Bagaimana rasanya bila anda berbual dengan orang yang anda cinta?
Bagaimana rasanya bila anda berhadapan dengan pihak berkuasa yang mengetahui kesalahan-kesalahan anda?

Ini merupakan soal rasa. Dan ‘rasa’ terjadi tanpa kita fikirkan.

Kawan-kawan.

Apa yang kita mahu ketika solat? Ya tidak lain dan tidak bukan, kita hanya mahu Allah swt dan hanya Allah swt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut