Isnin, 11 April 2011

Indahnya Hidup Bertuhan : Masalah

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh...

Segala puji bagi ALLAH yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Pemberi Ilham, Maha Adil, Pemberi Ketenangan, Maha Sempurna dengan segala sifat kebaikan.

Selawat serta salam kepada kekasih-Nya Muhammad saw semoga ditempat di 'wasilah' iaitu kedudukan yang tertinggi disisi ALLAH swt di akhirat kelak. Keselamatan juga di doakan terhadap ahli bait, para sahabat serta mereka yang berusaha menegakkan Islam diseluruh pelusuk dunia.

Menemui kembali saudaraku semoga mendapat naungan dan sentiasa dilindungi oleh ALLAH swt. Di pohon juga agar sentiasa di curahi dengan hidayah beserta taufik dari ALLAH swt.

Saudaraku, Kali ini, saya ingin berkongsi sebuah pengalaman serta pengembaraan (macam kisah mengembara ke angkasa lepas lak) menerusi tajuk baru ni.

Harapan saya agar kita semua dapat ambil apa yang perlu untuk kita amalkan. Terlebih dahulu, jadikan diri kita 'UMMI' dulu supaya mudah untuk belajar. Cemana tu? Kita berlapang dada, terima apa sahaja yang bakal kita baca dengan fikiran yang positif. Mungkin apa yang bakal kita baca ini ada maklumat yang berulang, namun percayalah pasti ada manfaat terhadap pengulangan tersebut. Baca dan fahami dengan betul, supaya kita tidak salah faham, bersangka buruk seterusnya melipatkan gandakan dosa.

'Orang bijak melihat hasil di awal usaha, Orang yang kurang bijak melihat hasil di akhir usaha'

Hampir setiap hari kita berhadapan dengan masalah. Tak kira lah masalah kecil atau besar, ianya tetap dipanggil dengan masalah. Orang jawa kata problem.

Bapak dengan masalah keretanya, emak pulak dengan masalah nak masak apa, si anak dengan masalah banyak homeworknya. Setiap kita pasti akan berhadapan dengan masalah. Soalannya, kenapa perlu kita ada masalah?

Sebelum tu, mari kita lihat kita ni dalam golongan yang mana. Manusia yang ada masalah ni terbahagi kepada EMPAT puak:

Puak 1: Bila ada masalah, dia akan SALAHKAN DIRI SENDIRI.

Puak 2: Bila ada masalah, dia tuding jari pada orang lain. SALAHKAN ORANG LAIN.

Puak 3: Berusaha hadapi masalah tu, tapi tak inovatif dan belum berjaya.

Puak 4: Tak pernah gagal dalam hadapi masalah.

Okeh...
Perbincangan seterusnya, bukannye nak kenal pasti kita dimana atau engkau dimana atau aku dimana. Kalau pun tahu duduk diamnya kita dimana, kita akan cari pulak punca kenapa kita disitu. Akhirnya kita tetap tidak berubah dan tetap disitu. Malah yang lebih teruk, kita jadi makin negatif. Na'uzubillah.

Ingatlah bahawa Allah itu Maha Memudahkan dan tak pernah menyusahkan.

Orang yang melihat masalah itu sebagai masalah ialah biasa, tetapi orang yang melihat masalah sebagai permainan dan menghiburkan ialah LUAR BIASA. Jom kita jadi insan yang LUAR BIASA.

Mari kita jadikan masalah sebagai permainan yang menyeronokkan dan kejayaan itu lumrah dalam kehidupan.

Namun, perlu diingat ilmu sahaja tanpa amal takkan membawa kita kemana-mana. Persepsi sahaja tanpa ada daya usaha sama seperti laungan - laungan retorik yang biasa kita dengar (anak-anak yang tak tau sila rujuk dengan orang lebih tua yang berdekatan).

Mulai hari ini, kita perlu bersyukur kepada ALLAH kerana dikurniakan masalah dalam kehidupan. Sila lihat senario berikut, kalau tak nampak, sila imagine. Saya percaya daya imaginasi kalian agak tinggi melampaui paras bahaya.

Jika ada pasangan bercinta, adakah memadai dengan kata-kata 'I Love You' dan 'I Love You Too'. Saya teramat yakin dan percaya, jika hubungan itu hanya dihiasi dengan kata-kata manis bersulam madu, seronoknya hanya seketika. Perpisahan menanti dihujung cerita. Dan seperti biasa, tidak sefahaman menjadi alasan utama. Walhal mereka sebenarnya saling TIDAK MENGENALI antara satu sama lain. Itu puncanya.

Eh, bukankah tak kenal maka tak cinta?

Lihat pula senario ini,
Merajuk... Lalu pasangan datang memujuk. Dipujuk dengan bunga, tak layan. Dipujuk pula dengan coklat.... Ohh, rupanya boleh hilang rajuk dengan coklat. Lalu setelah itu dia tahu apa yang pasangannya suka dan cara memujuknya.

So, begitu juga kita dengan masalah. ALLAH memberi kita masalah sebagai lambang kasih sayang dan cinta. Kerana, bila kita berhadapan dengan masalah, kita akan lebih MENGENAL-NYA dan lebih banyak MEMOHON kepada-NYA. Malah kita akan lebih banyak MENGINGATI ALLAH. Selepas itu, kita akan diperlihat bagaimana sayangnya ALLAH pada kita dan bagaimana DIA menyelesaikan problem kita melalui jalan yang kita tak pernah duga.

Maka, tanpa mengira kita di puak yang mana (empat puak di atas) hadirnya masalah merupakan tanda bahawa ALLAH sayang kita. Terutama puak yang pertama yang merasakan dirinya lemah. Kerana kelemahan itu, dia berdoa, merayu dan mengharap pada-NYA. Terbukti bahawa masalah itu telah mendekatkan kita kepada ALLAH.

Ada jugak yang bertanya, "Kalau macam tu, apesal masalah aku tak selesai gak?" Jawapannya ada pada diri kita. Sistem yang sepatutnya kita follow ialah "Hablum minallah wa hablum minan nas", tapi kita pandai-pandai alter jadikan "hablum minan nas wa hablum minallah" (Huraian akan diberikan pada entry akan datang).

Saya datangkan senario....
Acu kira berapa KALI kita berdoa & bagaimana kita berdoa waktu kita takda masalah? bandingkan pula sewaktu kita sedang bermasalah. Kan jauh bezanya. Bukankah dengan adanya masalah, maka doa kita lebih 'feel' dan lebih merasakan keberadaan ALLAH yang mana selama ini hanya terucap tanpa rasa? Bukankah benar dengan adanya masalah, kita lebih banyak menyebut nama ALLAH?

Maka benarlah bahawa masalah itu adalah hadiah dan tanda kasih sayangnya ALLAH pada kita kerana ALLAH menyintai dan mahu mendengar doa kita. Jika kasih sayang-NYA dapat dilihat dalam masalah, maka masalah adalah ungkapan cinta dan mainan yang menyeronokkan lagi mengasyikkan.

Saudaraku, start dari sekarang, jom kita lihat kasih sayang ALLAH yang terkandung dalam setiap masalah kita.

ALLAHu'alam

2 ulasan:

  1. bagus entry ini. satu masalah itu jadi masalah2 yang tidak selesai kerana masalahnya bukan dengan masalah itu, tetapi masalah kita dengan tuhan....

    BalasPadam
  2. setuju...

    masalah kita tidak faham akan sebab masalah di datangkan oleh empunya masalah kepada kita

    BalasPadam

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut