Jumaat, 18 Mac 2011

Apa ada pada STATUS FACEBOOK?

FACEBOOK usah disalah guna.

By Nadzri Mustakim

Siapa antara kome yang tak tahu ape kemenda FACEBOOK itu? Bagi yang tak tahu, FACEBOOK ialah sebuah tapak web rangkaian sosial yang dikendali dan dimiliki secara persendirian oleh Facebook, Inc. Sejak 2006, sesiapa yang berumur 13 tahun ke atas dan memiliki alamat e-mel yang sah boleh menjadi pengguna Facebook.

Bila disebut rangkaian sosial maksudnya segala paparan status akan melibatkan orang lain dalam senarai rakan kita. Bila ianya melibatkan orang lain, secara automatik kita dituntut untuk mempraktikkan HABLUN MINAN NAS.

Baiklah kome kome sekalian...

Elakkanlah dosa berganda kerana hidup kita yang sementara. Bukan kerana layan FACEBOOK itu akan menyebabkan dosa, tetapi LAGHA kerana melayani FACEBOOK ditambah lagi dengan perkara-perkara yang bakal disebut dibawah ini akan mengakibatkan dosa. Bukan hanya berdosa tetapi berpeluang mendapat dosa berganda. Antaranya:

Pernyataan pada STATUS FACEBOOK yang cenderung memburuk-burukkan orang lain. Atas tujuan Release Tension kononnya. Akhirnya tindakan tersebut akan mengakibatkan salah sangka, mengumpat, mengadu domba. Bukankah itu dosa berganda? Adakah kita tidak beriman dengan Al-Quran? Mengambil sebahagian ayat Quran yang kita suka dan meninggalkan yang lain? LIHAT, PERHATI, TADABBUR maksud ayat dari Surah Hujurat di bawah.

[11]
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu LEBIH BAIK daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu LEBIH BAIK daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
[12]
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah DOSA; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu MENGUMPAT setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

Ni pun termasuk dalam bab benda-benda pelik. Kita mengaku beriman dengan Al-Quran, tetapi tidak pernah menjiwai, memahami apatah lagi mengamalkan. Jika bukan kita sebagai individu muslim yang mengamalkan ajaran dari Al-Quran, siapa lagi? Adakah ayat di atas hanya ditujukan hanya kepada golongan USTAT atau USTAJAH SAHAJA? Nooooo.... Ayat di atas ditujukan kepada ORANG BERIMAN. Maksudnya jika kita tak mau follow, kita sama je dengan tak tergolong dalam orang beriman.

Teman-temanku.

Sesungguhnya setiap Mukmin itu bersaudara. Kalau kita tak puas hati dengan saudara kandung kita, adakah kita akan jaja cerita sekitar taman atau sekampung untuk bagitau ketidakpuasan hati kita?

Kalau saudara kita buat jahat pada kita, adakah dengan memaparkan pada status FACEBOOK akan menjadikan kita LEBIH BAIK dari dia?

Jika kita paparkan STATUS ketidakpuasan hati kita di FACEBOOK, adakah akan rasa tenang hati? Puas? Aman? Dan selepas itu adakah tercapai matlamat kita untuk dapat redha Allah? Atau kita tak pernah mimpi pun untuk gapai syurga-Nya?

Apakah yang kita cari sebenarnya atas muka bumi ini? Makan? Berapa pinggan yang kita boleh hadapi dengan sekali makan? Akhirnya apa yang kita makan itu kemana? System pembentungan juga.

Kepuasan hati? Berapa puas kita nak? Bagaimana yang dikatakan puas itu? Sampai orang yang kita benci tu mati? Hilang? Musnah? Ditukar jabatan? Lepas tu? Cari musuh lain? Sampai bila nak bermusuhan? Sampai bila nak berpuak-puak? Sampai bila asyik nak menang dan pentingkan diri? Kita selama ni PERASAN BAGUS, PERASAN JADI AHLI SYURGA, PERASAN BAIK, PERASAN TAK BERSALAH, PERASAN TAK BERDOSA. KITA MEMANG PERASAN. Sebab tu kita berani langgar perintah Allah. Sebab tu jarang kita syukuri nikmat Allah. Sebab tu kita lewat-lewatkan solat. Malah ada antara kita yang jarang-jarang solat. Solat bila ada mood. Solat bila ada masalah.

Sedangkan beza antara mukmin dan kafir adalah perlaksanaan solatnya (mafhum hadis Rasulullah saw).

Eh apa kaitan STATUS FACEBOOK dengan SOLAT?

Lihat Surah Ankabut:

[45]
Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Janji Allah bahawa solat itu boleh mencegah dari perbuatan keji (STATUS menghina, mengutuk, sia-sia, mengumpat, menjaja, mengadu domba, memaki di FACEBOOK) dan mungkar.

“Eh ustat, ada jugak orang yang solat tak penah tinggal, tapi perangaiiiii ngalahkan setan” begitulah soalan berbentuk pernyataan yang diutarakan suatu ketika dahulu.

Jawapan saya:

Adakah sama GAMBAR seekor lembu dengan seekor lembu?

Dah tentu tak sama.

Maksudnya, solat org yang berperangai mcm setan itu hanya GAMBARAN SOLAT sahaja. Dia hanya melaksanakan ritual solat. Solat kerana terpaksa. Solat kerana malu kat orang kalau tak solat. Solat dengan hati yang langsung tak pernah ingat Allah. Solat yang hatinya lalai yang akhirnya ke neraka wail. Solat dia perlu DIPERBETUL. Bukan hanya GAMBARAN SOLAT. Ritualnya solat, hatinya kelaut.

Jadi tak hairanlah kalau orang yang solat pun berperangai pelik.

Apatah lagi orang tak solat atau solat celup-celup. Maka perangai lebih buruk dari itu.

“abistu cemana tu ustat, dengan STATUS FACEBOOK tu?”

Cemana apa? Gunakanlah STATUS FACEBOOK sebagai peluang untuk meraih pahala sebanyak mungkin. Bukannya dihabiskan dengan perkara yang sia-sia. Hidup kita hanya sekali. Mati pun tak taw bila. Ntah esok atau lusa. Gunakanlah masa yang berbaki ini untuk merebut keredhaan dari Allah.

Usahlah ditambah dengan perkara-perkara dosa kerana dosa kita yang sedia ada pun dah berlambak-lambak. Dah la malas nak solat, taubat jauh sekali. Tapi nak syurga gred A.

Begitulah tadi flashback saya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut