Khamis, 30 September 2010

Balut vs Tutup ver 2

Bila sentuh isu tutup aurat, slalu yang terkena, panas telinga, tak senang duduk, sakit ati dan lain-lain perasaan yang sewaktu dengannya ialah kaum sejenis dengan Hawa (nenda kita). Sebaliknya kaum berlawanan jenis boleh goyang kaki sambil tengok tv atas sofa dan kunyah kacang. Bila disentuh tentang aurat, kaum lelaki biasanya tidak akan terasa apa-apa. Mengapa?

Adakah kerana aurat lelaki yang ringkas? atau
Adakah lelaki seronok tengok aurat rakan berlawanan jenis? atau
Itu hal orang pompuan dan org lelaki tak perlu campur tangan?

Jawap pelan-pelan.

Sebenarnya, bila kita membicarakan tentang had yang Allah telah tetapkan suka atau tidak ianya melibatkan semua jantina tidak kira perempuan mahupun lelaki tanpa mengira ras, bangsa dan keturunan. Ini kerana Allah ciptakan manusia supaya menjadi khalifah atas muka bumi. Dan tiada sebarang penentuan jantina untuk tugas kekhalifahan ini. Lihat Al-Baqarah ayat :
[30]
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”.


Ini sebagai bukti bahawa bebanan tugas khalifah bukan hanya terhadap ke atas satu satu jantina sahaja. Bahkan ianya melibatkan semua jantina. Untuk makluman hanya ada 2 jantina yang terbabit. iaitu lelaki atau perempuan. So, apa tugas khalifah? Antara tugasnya ialah memakmurkan bumi selari dengan kehendak Allah. Tugas ini untuk semua. Mana mungkin seorang itu boleh jadi khalifah dengan hanya dia seorang. Untuk jadi khalifah, perlu ada pemimpin dan pengikut. Namun tulisan ini bukan ingin membincangkan sapa pemimpin dan sapa pengikut.

Kembali kepada persoalan yang ditimbulkan. Bila disentuh hal ehwal berkenaan penutupan aurat sepatutnya kaum lelaki turut terasa akan kebertanggungjawaban terhadap permasalahan ini. Kerana setiap lelaki ada share terhadap perempuan disekitar mereka. Suami terhadap isteri, anak perempuan, ibu dan saudara perempuannya . Anak lelaki terhadap ibu, kakak dan adik perempuannya.

So (untuk kali kedua), lelaki kena beringat bahawa mereka juga bakal ditanya tentang share mereka. Hal ini selari dengan peruntukan dari Allah dalam At-Tahrim ayat :
[6]
Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.


So (buat kesekian kali), beringatlah buat kaum lelaki, perhatikan cara penutupan aurat mereka yang dibawah tanggungjawab kita. Kerana kita semua bakal disoal oleh Allah. Usah bersenang lenang seolah-olah tidak terlibat dalam ini filem. Ini kerja kita. Ini tanggungjawab kita. Bebaskan mereka dari azab. Ingatkan mereka.

4 ulasan:

  1. berat tu tanggungjawab ni. sebab tu tanggungjawab ni diberikan kpd lelaki kot. huhu

    BalasPadam
  2. Sebab tu lelaki diberi title 'ketua' kepada perempuan...

    pandulah mereka... bukan hanya pandu uji...

    BalasPadam

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut