Rabu, 22 September 2010

Alternatif

Kita sebagai manusia adalah berbeza dari segi penciptaan berbanding dengan makhluk Allah yang lain. Apa yang membezakan kita dengan malaikat ialah keupayaan kita untuk membuat pilihan. Manusia bebas untuk memilih kebaikan dan menolak kejahatan atau memilih kejahatan dan meminggirkan kebaikan.

Semasa pilihan kebaikan (niat) dibuat manusia sudah pun beroleh kebaikan (pahala) dan kebaikan tersebut bertambah dengan terlaksananya pilihan kebaikan. Sebaliknya jika pilihan maksiat (niat) dibuat, manusia belum dikira melakukan kesalahan (dosa). Namun kesalahan dikira sejurus melaksanakan pilihan maksiat tersebut. Perlu diingat bahawa usaha manusia yang tersasar melakukan kesalahan kembali kepada kebaikan menjadikan manusia kembali baik malah bertambah baik. Maha Suci Allah yang begitu Pengasih dan Penyayang terhadap hambaNya.

Perhatikan firman Allah (Surah al-Shams) yang berikut:
[7]
Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya);
[8]
Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; -
[9]
Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya – yang sedia bersih – bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),
[10]
Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya – yang sedia bersih – itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).


Ternyata kehidupan atas bumi ini dipenuhi dengan dugaan alternatif, pilihan serta choice yang telah dibentang oleh Allah Yang Maha Pencipta kepada kita. Ujian ini hanya wujud atas muka bumi ini... tidak terdapat di alam lain.

'Kehidupan' kita bermula dari alam ruh... kita tidak punya pilihan melainkan patuh dan taat pada Allah Yang mencipta kita. Lemahkan kita...

Kemudian kita di transfer ke alam rahim dan sekali lagi kita tidak punya sebarang pilihan. Kita tidak boleh memilih untuk:
Jadi lelaki atau perempuan
Keluarga bangsawan atau orang bawahan
Kulit cerah atau kelam
Mancung atau pesek
Sempurna atau cacat
Hatta untuk selamat keluar melihat dunia atau lemas di alam tersebut pun tertakluk kepada kekuasaan Allah.
Tatkala itu tiada manusia yang berhak membuat pilihan. Kerana semuanya telah Allah tentukan berdasarkan ilmuNYA yang tiada batas.

Setelah lahir kita ke bumi, barulah Allah beri 'privilege' kepada kita untuk membuat pilihan. Itupun setelah kita mencapai apa yang dikatakan sebagai mumaiyiz a.k.a sempurna akal. Sebelum itu, kita masih tidak boleh membuat sebarang pilihan. Tidak upaya untuk pilih:
Susu kegemaran
Lampin kesukaan
Syampoo idaman

Allah beri kita kuasa memilih ini hanya sekejap cuma. Tak lama. Kejaaapppp jee... dari mumaiyiz hingga kita mati sahaja. Dan pilihan yang dibuat dalam tempoh tersebutlah yang bakal merubah senario masa depan kita buat selama2nya. Ingat kita masih ada 2 alam lagi yang perlu ditempuh dan keduanya tidak membolehkan kita untuk membuat sebarang pilihan. Pilihan hanya ada atas muka bumi nih. Diulangi hanya ada atas muka bumi nih.

Cuba perhatikan firman Allah (Surah Sajdah) yang ini:
[12]
Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): “Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin”.
[13]
Dan (bagi menolak rayuan itu Allah Taala berfirman): “Kalaulah Kami telah tetapkan persediaan (memberikan hidayah petunjuk untuk beriman dan beramal soleh kepada tiap-tiap seorang dengan ketiadaan usaha dari masing-masing), nescaya Kami berikan kepada tiap-tiap seorang akan hidayah petunjuknya (sebelum masing-masing meninggal dunia, supaya tidak terkena azab di akhirat); tetapi telah tetap hukuman seksa dariKu: ` Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan semua jin dan manusia (yang pada masa hidupnya tidak berusaha untuk beriman dan beramal soleh)”.


Bukankah ayat ini antara bukti bahawa kita sudah tiada pilihan bila berada di alam selain dari alam dunia?

Mari kita telusuri kehidupan kita seharian. Seawal mendengar Azan Subuh (kalau dengar la) kita diberi pilihan untuk bangkit solat atau menarik selimut lantas terus melelapkan mata. Kita mampu memilihnya. Kemudian pelbagai jenis pilihan terhidang untuk kita, mandi atau sekadar membasuh rambut, baju petak atau plain, seluar itam atau biru, sarapan ringan atau berat. Kita mampu memilihnya.

Seterusnya bila tiba di pejabat kita juga dikehendaki memilih untuk terus duduk menyiapkan kerja atau bermain solitaire atau mungkin membaca akhbar dulu. Kita mampu memilihnya. Kita juga dikehendaki memilih untuk menyiapkan kerja dengan teliti, amanah dan integriti atau dengan sambil lewa dan acuh tak acuh. Kita mampu memilihnya. Tatkala Azan Zuhur berkumandang, kita juga mampu memilih untuk melaksanakan solat awal waktu atau keluar makan tengahari atau meneruskan kerja yang belum siap. Kita mampu memilihnya.

Ada sorang sahabat Nabi tengah buat rumah tiba2 dengar azan lalu berhenti :
Walaupun hanya tinggal seketul batu je lagi nak letak untuk siapkan rumah tu, lalu org munafik tegur, “kenapa tak siapkan, satu batu je lagi…” sahabat tadi tak marah dan bagitau kat orang tu “aku takut nanti Allah Tanya kat akhirat mana yang kau lebih utamakan, Allah atau batu?” dan ajak org tu gi masjid… Ternyata kita pun mampu memilihnya.

Oleh kerana Azan Asar berkumandang sekitar 4.20-4.45 petang dan kita balik ke rumah (abis waktu pejabat) dalam lingkungan 5.00-5.30, maka kita ada pilihan untuk melaksanakan solat diawal waktu atau men'delay'kan ibadah kita setelah sampai dirumah. Kita mampu memilihnya.

Sesampai di rumah, bertemu dengan isteri (bagi yang ada isteri di rumah) kita boleh sebenarnya memilih untuk bermanis muka, mengucapkan salam dan kata2 manis untuk isteri yang setia menunggu di rumah atau melakukan sebaliknya, marah2 kerana rumah bersepah, rimas dan pelbagai reaksi lain. Kita mampu memilihnya.

Teringat respon Rasulullah SAW yang kita cinta terhadap soalan dari Aishah si Humairah yang mempersoal layanan baik Rasulullah terhadap perilaku buruk orang terhadap baginda. Mafhumnya "Perlukah aku membuang sikap baikku, kerana sikap buruk orang lain?". Bukankah kita juga mampu memilihnya?

Setelah Solat Maghrib kita juga boleh memilih untuk laksanakan Solat Sunat Awwabin atau tadabbur Al-Quran atau duduk di atas sofa menunggu jam 8. Semuanya atas kita untuk memilihnya. Kita mampu memilihnya.... Seterusnya, samada kita masih di atas sejadah atau di atas sofa atau di depan tv dan terdengar Azan Isya' di kumandangkan terpulang atas pilihan kita untuk bangkit Solat Isya' diawal waktu atau meneruskan kerja kita dan sekali lagi men'delay'kan solat. Kita yang memilihnya.

Akhirnya, sebelum tidur dan bagi mengakhiri kegiatan seharian kita. Kita dihidangkan pilihan samada untuk:
Solat Sunat Witir
Niat bangun Qiamullail
Berwudhu'
Doa Tidur
Tidur telentang, tiarap, mengiring atau gaya bebas
Kita mampu memilihnya.

Namun, yang paling penting... kita sebenarnya berhak untuk memilih samada ingin menjalankan kehidupan kita mengikut Sunnah Rasulullah secara keseluruhan, sebahagian atau menidakkannya. Kerana Allah Yang Maha Tahu telah menyediakan contoh tauladan untuk kita follow. Contoh yang baik seperti Muhammad Rasulullah. Contoh yang tak baik seperti Firaun, Haman, Namrud.... Kita mampu memilihnya.

So, silakan pilih untuk kita sendiri amalkan atau kita ajak orang untuk sama2 beramal...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut