Jumaat, 1 Oktober 2010

Apa ada pada uji?

Perhatian, ini bukan nak citer pasal uji Rashid atau tabung uji.

Perkataan ini slalu kita gunakan sebagai penyedap hati ketika di timpa musibah. Samada kita yang kena atau orang lain. Tentu anda pernah dengar ayat spesis ni:

“Sabar lah ye, ini semua ujian dari Allah.”

Tak kira apa bentuk musibah. Kemalangan ke, kecurian ke, keragutan ke, package ke (culik, pukul, bunuh, bakar). Slalunya bagi menenangkan si mangsa (baca: kena uji) ayat di atas akan digunapakai. Kalau pun tidak hundred percent sama sekurang-kurangnya merujuk kepada maksud yang sama. Kalau tak percaya, boleh cuba ziarah kawan yang sedang sakit di spital (jangan lupa bawak buah tangan).

Soalan: anda dan si mangsa paham ke maksud sebenar ungkapan tersebut? Atau adakah ayat tu hanya sebagai bahasa basi sebab takda ayat lain nak dibualkan dan ayat tu mmg slalu orang guna.

Apa maksud ujian dari Allah?

Apa maksud ujian?

Try bukak kamus. Kita semua maklum yang ujian ni biasanya digunakan di sekolah. Pelajar akan diuji dengan set soalan bagi menilai tahap mereka. Ujian juga sebagai salah satu untuk mendidik.
Dan dalam konteks tulisan ini, maksud ujian dari Allah ialah kita kena fahami bahawa ujian merupakan didikan dari Allah secara langsung kepada kita tentang bagaimana nak sabar, bagaimana nak redha, bagaimana nak tawakkal atau serahkan pada Allah, bagaimana nak handle perasaan, bagaimana nak laksanakan perintah Allah dan meninggalkan laranganNYA contohnye kalau kena tahan kat wad dan tak boleh jalan, mcmmana nak solat?

Dan sebenarnya ungkapan ini merupakan satu peringatan yang cukup berharga dari seorang teman. Dia suruh ingat Allah!!!. Bukankah cukup bernilai.

So, ingatan buat diri dan kita semua. Lain kali, bila orang datang dan tenangkan kita tak kiralah masa sihat atau sakit, kaya atau miskin, muda atau tua lantas membisikkan ke telinga kita “Ini semua ujian dari Allah” maka kita kena ingat bahawa Allah nak didik dan ajar kita tentang sesuatu.

Ops terlupa plak ayat sambungan yang fofular,

“Pasti ada hikmah”

Apa hikmahnya?

Bukankah menyedari bahawa Allah mengajar kita sesuatu merupakan hikmah yang indah. Kesedaran bertuhan itu merupakan hikmah yang tiada galang ganti. Menyedari bahawa kita ni hamba yang lemah dan tak bermaya juga merupakan hikmah yang cukup hebat. Sesungguhnya, tiap ujian PASTI mendatangkan lebih dari 1001 hikmah.

5 ulasan:

  1. Jika kita percaya pada ALLAH SWT .. :-) Hidup ni terasa indah tika diuji .. tapi, ujian bkn sesuatu yg manis.. kerna kejayaan melalui ujian itu ganjarannya sgt "manis.."..

    BalasPadam
  2. Saya berkompromi dengan anda...

    BalasPadam
  3. Bini dok jauh pun ujian jugek ke

    BalasPadam
  4. Bini dok jauh pun ujian ke

    BalasPadam
  5. bini dok jauh salah satu dari ujian jugekkkk...

    BalasPadam

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut