Rabu, 20 Oktober 2010

Relaxs la Bro!!!

Kehidupan di abad ke 21 nih penuh cabaran... (ayat tak bleh blah).
Semua nak kena cepat. Maklumat berada dihujung jari tangan (kaki pun ada jari ape).

Salah satu ciri-ciri untuk menjadi seorang yang berjaya di dunia masa kini perlu kepada hands-on. ape benda tu? (ntah, boss aku slalu cakap gitu).

Bagi mereka yang tak dapat nak bersaing dengan kepesatan dunia masa kini akan dikategorikan sebagai ketinggalan, lapuk, kolot, ulu, darat dan pelbagai istilah2 lain.

Lebih-lebih lagi bab teknologi, sampai tak dan nak kejar. Masing-masing nak cepat dan pantas. Bak kata pepatah 'Masa itu emas'.

Namun sikap 'pantas' dan 'cepat' itu terbawa-bawa ke medan ibadah. Hasilnya, solat asar hanya 3 menet. Baca Fatihah hanya sempat tarik nafas sekali dua. Rukuk dan sujud hanya sekadar sekali 'puji'. Apatah lagi duduk antara sujud-sujud tu. Thoma'ninah? apa tu?. Segala-galanya kena 'cepat' dan 'pantas'.

"Beramallah kamu seolah2 akan mati esok hari dan bekerjalah kamu seolah2 akan hidup selama2nya“ (Bughyatul Harith m/s 327 daripada kata-kata Abdullah bin Amru bin Al-Aas.)

Hadis ini membawa panduan untuk kita yang tengah 'bertarung' atas dunia ni tentang cara mana nak handle it with care. Mari kita lihat apa maknanya....

"Beramallah kamu seolah-olah akan mati esok hari,"

Maknanya;

Kita bakal jadi arwah esok, so kita tidak boleh tangguh sebarang perintah Allah. Jika kita dengar azan, kena segera ke masjid, untuk solat berjemaah. Itu bagi lelaki, yang perempuan lak, dah siap-siap pakai telekung kat rumah. Bersegera melakukan perintah Allah, sebab esok nak mati, so takleh dah nak solat 3-5 menet sebab esok nak mati. Takleh dah nak tayang-tayang rambut dikhalayak sebab esok dah mati.
Seterusnya;

"bekerjalah kamu seolah2 akan hidup selama2nya"

Maknanya;

Jika dah memang kita bakal hidup selama-lamanya, apa nak dikejar sangat. Relax sudehhh. Kalau kerja dunia kita tu belum berjaya atau kurang berjaya, boleh usaha lain kali. Banyak masa lagi tu. Tak mati-mati!!! ..he he he, relax la bro.. he he he..

pendek kata,

Jika kita sedang bekerja atau sedang buat kerja dunia, tiba tiba dengar azan berkumandang, maka segeralah solat bagi wanita dan segeralah ke masjid bagi lelaki kerana kita bekerja di ibaratkan macam hidup selama-lamanya, maka boleh buat nanti-nanti, boleh tangguh!!! you got ample time. Tapi oleh kerana kita beribadat macam esok dah nak jadi meninggalkan dunia, maka kita kenalah segera bersolat serta merta, jangan berlengah lagi... huh! tinggal esok je lagi, tapi masih sibuk besarkan dunia.. oh (aku ler tu..isk..isk..)

yang tu 1st part...

Kemudian, ramai antara kita yang melayu islam ngaku dengan lidah bahawa kita cinta Allah dan Rasulullah saw. Betul ke kita cinta? apa bukti cinta kita? apa pulak usaha kita untuk meraih cinta? Cuba amik masa barang semenet dua, tanya sama diri kita. Apa betul kita cinta sama Allah?

to be continued.....

2 ulasan:

  1. masa itu pantas sebab terlalu leka dengan teknologi yg pantas.

    manusia xpantas2 pun..macm tu jugak kot=)

    BalasPadam
  2. ye betol, tapi yang peliknye... bile solat je nak pantas, cepat siap dan ringkas.... especially bila solat sendirian... :)

    BalasPadam

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut