Rabu, 11 Mei 2011

Indahnya Hidup Bertuhan : Hadapi Ketentuan-NYA

Langit itu biru atau putih,
Laut itu kelam atau biru,
Ianya tanpa warna, tetap hidup pelbagai warna.

Saudara dan sahabatku;

Tulisan yang lalu ada menyentuh untuk menentukan yang pilihan terbaik, maka gunalah Solat Istikharah sebagai medium. Kerana hanya pilihan yang diputuskan oleh ALLAH swt sahaja merupakan pilihan yang paling baik untuk kita. Akan tetapi, Jawapan yang dinanti tidak kunjung tiba. Tunggu punya tunggu punya tunggu, tak mai mai. Kerap bermain difikiran, di mana jawapannya? Mana silapnya dalam istikharah kita? Tak mimpi-mimpi pun.....

Kadang tu, tekanan untuk membuat keputusan segera makin berat. Ialah, pihak lelaki nak masuk minang sok lusa, istikharah kita pulak masih belum terjawap. Malah jawapan yang didamba tak pulak kelihatan. Kita pulak tak mahu 'melepas'. Lagi parah, tatkala jawapan yang kita dapat membawa kepada hasil yang tidak pernah kita harap. Jauh dari kehendak dan kebahagiaan. Jawapan yang salah atau kita tak paham jawapan?

Kita semua pernah menghadapi situasi yang serupa. Ada yang menderita, merana, menyesal. Mental derita, fizikal cedera. Lalu masalah demi masalah akan menjenguk tiba satu satu.

Saudara & sahabatku;

Kita telah maklumi bahawa untuk mendapat jawapan yang pasti, jalan yang terbaik ialah bertanya terus kepada ALLAH swt. Kerana jawapan dari ALLAH swt merupakan jawapan yang terbaek dan paling tepat. Persoalannya. Samada jawapan itu merupakan kebenaran yang diberikan oleh ALLAH swt atau dorongan nafsu kita semata.

Situasi berikut mungkin boleh diambil contoh.
Pasangan yang ingin berkahwin masing-masing melakukan Solat Istikharah. Bila mereka melakukan istikharah, maknanya mereka berkehendak kepada jawapan. Setelah solat dilaksanakan, mereka pun tidur dengan menyimpan harapan. Seperti dijangka jawapan yang diterima adalah seperti yang diimpikan. Namun panas tidak sampai ke petang, mahligai yang dibina berantakan, tiada sefahaman menjadi alasan. Akhirnya segala kesalahan diarahkan kepada takdir. Menyalahkan takdir bukankah menyalahkan ALLAH swt?

Silapnya mereka hanya hendak jawapan yang mereka inginkan sahaja. Mereka sebenarnya sudah ada pilihan awal atau kecenderungan awal sebelum memohon kepada ALLAH swt. Solat dilakukan dengan harapan pasangan yang MEREKA PILIH akan menjadi JAWAPAN yang MEREKA MINTA. Sebenarnya itu bukanlah jawapan sebenar, kerana bila kita berkeinginan, sedari mula kita sudah meletakkannya di dalam minda. Sematan yang begitu dalam diringi dengan harapan kita bawa ke dalam tidur.

Tatkala gelombang otak kita mula menurun sewaktu awal tidur, perkara pertama yang akan menjelma ialah apa yang kita inginkan dan harapan. Setelah itu, menjelmalah wajah si dia. Pada sangkaan kita itulah 'hasil' dari Solat Istikharah, namun hakikatnya ia merupakan hasil dari nafsu yang membawa kesan kepada berlakunya kesilapan menterjemahkan 'jawapan'.

Soalan cempumas pada yang dah berkahwin "Adakah kita pernah buat Solat Istikharah utk mengetahui sama ada pasangan yang dipilih itu adalah pasangan yang benar-benar menjadi pilihan ALLAH atau hanya pilihan nafsu semata-mata?

Sahabat & saudaraku;

Istikharah menjadi hangat diperbincangkan kerana ianya dijadikan alasan kepada 'jawapan'. Walaupun 'jawapan' itu sebenarnya telah diperolehi sebelum melakukan istikharah. Oleh itu, melaksanakan Istikharah hendaklah dilakukan dengan MENYERAHKAN secara total tanpa ada sebarang pilihan awal atau kecenderungan awal. SERAH & PASRAH.

Seterusnya, USAH ditunggu jawapan dalam mimpi kerana ALLAH swt yang Maha Berkuasa boleh berinteraksi dengan kita melalui pelbagai medium dan salah satunya Bahasa Alam. Biar jawapan itu datang; usah dipaksa, usah ditanya, usah diragu, usah diungkit. Kerana tanpa sedar kita akan mempersoal serta memaksa ALLAH swt menjawab persoalan mengikut kehendak kita dan bukan yang terbaik untuk kita. Belajar-belajarlah memahami bahasa alam supaya kita tidak tersalah terjemah.

Next Jawapan salah? Mengapa?


2 ulasan:

  1. salam ziarah.. perkongsian yang sangat menarik! ana tertarik dengan persoalan yg diketengahkan mengenai solat istikharah.. ramai yg keliru dan menganggap istikharah itu jawapannya drp mimpi.. dan apabila seorang itu menjelma dlm mimpinya maka dia menganggap org itulah pilihan yg btl... tapi rupanya jwpn itu adlah dr nafsu sendiri yg inginkan org yg kita plh keluar dlm mimpi, bknnya menyerahkan sepenuhnya utk mendapat jwpn drp ALLAH.

    BalasPadam
  2. yup...
    sepatutnya kita bermaksud supaya ALLAH pilihkan untuk kita....

    Tapi selama ini kita paham bahawa kita nak ALLAH setuju dengan pilihan kita...

    Big X disitu

    BalasPadam

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut