Khamis, 5 Mei 2011

Indahnya Hidup Bertuhan : Yakinkah Kita pada-NYA

PERCAYA sudah pasti,
YAKIN belum lagi,
Yakin tiada, jiwa merana, jasad sengsara

Saudara & sahabatku;

Kita mungkin tidur selama ini, samada sengaja tidur atau tertidur. Ini merupakan wake-up call atau panggilan kesedaran (jika boleh diterjemah begitu) kerana selama ini kita telah dibuai oleh mimpi dan angan-angan 'ciptaan' dunia. Jika disoal "Anda yakin dengan ALLAH?". Pasti jawapan yang diperoleh "Ya." Akan tetapi, adakah selari pernyataan hati dan pernyataan bibir? Adakah sama pengakuan dan tindakan? Berapa kali kita cuba membohongi diri?

Ya, kita mungkin boleh mengaku di bibir dengan mengatakan "Aku redha dan pasrah atas ketentuan ALLAH swt" tetapi perasaan menyatakan sebaliknya. Hanya ALLAH swt yang boleh mengukur dan menilai tahap dan perasaan sebenar kita. Malah kita sendiri tidak mampu menilai terhadap tahap redha kita.

Soalan, Adakah bila datangnya masalah, kita akan redha atau jiwa resah gelisah?

Ketahuilah bahawa setiap jalan penyelesaian bagi masalah dan dugaan yang hadir memerlukan daya kreativiti yang tinggi dan yang Maha Tinggi dan Agung itu milik mutlak ALLAH swt.

Jika kita akur dan yakin dengan pernyataan di atas, mengapa tidak kita biarkan sahaja ALLAH swt memandu dan memberi petunjuk kepada kita dengan cara-NYA? Bukankah ALLAH Maha Mengetahui tentang apa yang bakal berlaku? Bukankah lebih mudah untuk menghadapi masalah dengan bantuan yang diilhamkan-NYA kepada kita?

Sahabat serta saudaraku;

Secara logiknya, lebih mudah kita mintak ALLAH swt pandu kita untuk selesaikan masalah berbanding kita sendiri berusaha tercari-cari jalan penyelesaian yang paling tepat. Peluang itu sebenarnya amat kecil. Mungkin juga masalah kita settle, tapi ia akan memberi kesan yang negatif pada kita dimasa hadapan.

Namun yang menjadi persoalan Adakah kita yakin bahawa ALLAH swt itu membantu dan sentiasa mendengar rintihan kita?

Kita sebagai manusia yang lemah sebenarnya amat terbatas untuk melihat kehidupan kita dalam satu gambaran besar. Tetapi ALLAH mampu melihat serta Maha Mengetahui seluruh perjalanan kehidupan kita. ALLAH swt mampu melihat whole big picture!

Bayangkan.....
Jika kita berjaya capai apa sahaja yang kita impikan serta idamkan. Kehidupan yang ideal, tiada kesedihan, tiada rasa letih dan penat, tidak pernah sakit, pening kepala hatta berhingus sekali pun, kesihatan yang tip-top, punya kekayaan serta umur yang panjang.

Adakah kita yakin ianya sesuai untuk kita? Adakah kita yakin bahawa itulah yang terbaik untuk kita? Siapakah yang lebih tahu tentang diri kita? Siapakah yang paling memahami akan kehendak dan kemahuan kita?

Oleh itu, kenapa tidak bergantung sahaja dan pohon keputusan dari ALLAH swt? Bukankah pilihan ALLAH swt itu merupakan pilihan terbaik? Pernahkah ALLAH swt menzalimi makhluknya? Namun mengapa kita masih tidak yakin pada-NYA?

Alangkah indahnya bila kita dapat mendengar seorang hamba ALLAH mengatakan "Saya tak percaya pada kata-kata manusia, saya hanya percaya pada ALLAH. Biarlah orang lain nak kata apa pun tetapi ALLAH Maha Tahu tentang perjalanan hidup saya. Kasih sayang dari ALLAH tidak akan sekali-kali menyusahkan sesiapa sahaja yang mengharapkan-NYA."

Begitulah keyakinan sebenar pada ALLAH swt yang patut ada pada kita semua. Namun untuk mencapai tahap keyakinan atau menjadi yakin perlu kepada latihan yang berterusan dengan menggunakan pendekatan serta formula yang telah ALLAH bentangkan di dalam Al-Quran dan menerusi Rasulullah saw.

ALLAH swt sentiasa bersama kita 24 jam walau apa pun keadaan dan situasi kita. Tidak seperti kawan yang datang tika senang dan menyisih tika susah atau family yang hadir tika susah dan senang namun tetap akan meninggalkan kita bila dah sampai ajal. Sedarilah bahawa ALLAH Maha Mengetahui dan lebih tahu dari apa yang kita tahu. Pengetahuan kita pun datangnya dari ALLAH. Dengan sebab sekukuh itulah kita perlu memantapkan keyakinan kita pada ALLAH dan usah goyah pada-NYA. Jika kita ditawarkan sepinggan emas dengan sepinggan keyakinan, yang mana kita pilih? Atau adakah keinginan dan perancangan kita mengapai kejayaan atau keyakinan mutlak kita hanya pada ALLAH dalam menentukan kejayaan kita bila sampai waktunya?

Next hajat kita, sekarang atau nanti?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut