Isnin, 9 Mei 2011

Indahnya Hidup Bertuhan : Hajat kita. Bila?

Mimpi indah disulami suka, duka, tangis, tawa
Seperti nyata selagi belum terjaga.


Sama ada kita sedar atau tidak, kita sering dibentangkan dengan pilihan di hadapan kita. Daripada sekecil memilih warna baju apa untuk dipakai hari ini sehingga kepada hendak memilih siapa yang paling layak menerajui negara. Pilihan di tangan kita. Namun, kadangkala kita tersalah pilih dan adakah itu merupakan takdir kita?

Sahabat serta saudaraku;

Mari kita imbas kembali disaat-saat kita akan menghadapi peperiksaan. Kita, malah ibubapa kita akan sama-sama menunaikan Solat Hajat untuk memohon kecemerlangan. Kita dengan bersungguh-sungguh meminta agar hajat kita ditunaikan. Akan tetapi ketika natijah tidak seperti apa yang dihajati, maka kita merasakan ALLAH swt belum atau tidak menunaikan hajat kita.

Sebenarnya, kita terlepas pandang dan jahil dalam menilai kebijaksanaan ALLAH yang Maha Bijaksana. ALLAH pasti tahu dan mendengar segala permohonan hamba-NYA.

Perkara ini sering berlegar disekeliling kita dan kita kadang menganggapnya remeh. Tanpa sedar kita mempertikai keputusan ALLAH swt.

Jika ditanya mana lebih baik antara Solat Hajat atau Solat Istikharah? lakukan Istikharah.
Mengapa?
Kerana Orang yang Tahu, tahu apa yang dia buat. (Aku tahu sebab tu aku buat) Dan Orang yang Tak Tahu, hanya ikut walau pun dia tak tahu kenapa dia ikut. (Aku ikut je, orang lain buat, aku buat).

Apa perkaitan masa dengan hajat kita?
Mari kita lihat dan renungkan.
Adakah kita tanya pilihan ALLAH swt dulu sebelum membeli kereta?
Adakah kita membeli rumah dan rumah yang dibeli itu atas petunjuk ALLAH swt?
Kita sering menuruti nafsu dalam memilih dan pilihan nafsu itulah yang sering tersasar.

Mari kita lihat situasi berikut:
Kita perlukan rumah dan merasakan inilah waktu yang paling tepat untuk memiliki rumah sendiri. Maka kita pun mencari rumah yang dirasakan sesuai dan mengikut kemampuan kita. Dari surat khabar ke laman Mudah.com ke broucher hinggalah ke iklan-iklan property. Semua kita belek. Akhirnya kita jumpa satu iklan yang menarik hati dan minat, lantas tanpa membuang masa kita segera bertemu pihak terbabit untuk menguruskan urusan pembelian. Setelah segala urusan dengan pihak pemaju dan perbankkan selesai, maka kita hanya perlu menunggu rumah yang dijanjikan pemaju siap sepenuhnya.

Tunggu punya tunggu punya tunggu, yang ada hanya tunggul-tunggul tiang 'piling' yang sekian lama terpacak. Pemaju dah lama cha alif bot. Pejabat yang dulunya gah, sekarang dah jadi kedai binatang ternak (Pet Shop). Harapan hanya tinggal harapan. Segala soalan berkaitan rumah baru atau bila nak pindah atau bila nak siap adalah ibarat jarum-jarum bisa yang menusuk kalbu. Malah duit pinjaman bank pula yang perlu dilangsaikan setiap bulan. Kecewa dan merana.

Contoh ini contoh sebenar. Terjadinya kerana kita terlalu inginkan hajat kita terlaksana. Sehingga kita lupa bahawa apa yang kita sangka baik itu belum tentu baik untuk kita dan iman kita dan apa yang kita lihat buruk itu, belum tentu buruk untuk kita dan iman kita. Cuba-cubalah ringankan diri untuk rujuk ayat 216 Surah Al-Baqarah.

Bila benda yang semacam ini berlaku, maka tiada jalan lain kita akan melakukan Solat Hajat kerana kita seboleh-boleh nakkan hajat kita itu berjaya dan terlaksana. Kita layan ALLAH sebagai last resort. Kita cari ALLAH swt setelah kita (baca: nafsu) buntu dan tak mampu nak dapatkan jalan keluar. Kita cari ALLAH setelah kita tertekan. Nyata kita dahulukan nafsu berbanding ALLAH. Kita bertuhankan nafsu!!!

Mengapa kita menzalimi diri sendiri? Mengapa tidak kita serahkan urusan kehidupan pada ALLAH at the first place? Mengapa tidak terlebih dahulu kita tanyakan pada ALLAH dan mohon hidayah-NYA apakah pilihan kita itu merupakan pilihan terbaik bagi kita disisi-NYA?

Next Menghadapi Ketentuan-NYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut