Rabu, 26 Januari 2011

Versi 2 Pelik tapi benar....

Rentetan dari catatan yg lalu, anda boleh kelik disini. Didatangkan pula sambungannya supaya kita sama fikir dan jadikan sebagai peringatan kepada diri.

Perkara pelik yang kelima

Perkara ini juga ada kaitan dengan perkara yang keempat. Malah yang kelima ini kita akan lebih bersungguh-sungguh serta bertungkus-lumus bila melibatkan orang 'besar'. Buktinya, bila ada orang 'besar' ingin datang melawat, maka kita akan kerahkan segala tenaga dan sumber utk mempersiapkan tempat. Malah kita akan prepare pakaian yang terbaik, cantik, kemas serta fresh dari ladang.

Walhal kita sendiri tahu bahawa antara 'orang' itu dan kita adalah sama disi Allah. Kita juga tahu bahawa orang itu menjadi 'besar' kerana kita yang ramai ini mengangkatnya menjadi 'besar'. Kita juga maklum bahawa orang 'besar' itu memerlukan kita untuk dia kekal dengan ke'besar'annya.

Tidak la menjadi salah jika sambutan diadakan utk 'ikram dhaif' (menyambut tetamu), namun yang menjadi pelik kenapa hanya bila ada orang 'besar'? dan menambah kepelikan lagi bila mana ingin menghadiri majlis² orang-orang 'besar' ini, kita berpakaian cantik dan terbaek. Siap ada pulak 'tema' seperti batik, casual, formal, siap tempah lagi.

Tetapi bila menghadap Allah Azza Wa Jalla, mengapa hanya 'tema' kain pelikat berbaju pagoda menjadi pilihan? Malah terkadang tak pakai baju.... Double Standard? Sedangkan kita menghadap Allah yang Maha BESAR. Pencipta kita. Allah yang bagi kita kuasa serta kehidupan.

ternyata kita memang pelik...

Perkara pelik yang keenam

Kalau solat sunat di masjid amat la rajin, tapi kalau di rumah amat la malasnya. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah. Begitulah yg dianjurkan oleh Baginda Rasulullah saw. Tujuannya utk mendidik hati serta menjaganya dari sakit riya'.


Perkara pelik yang ketujuh

Mak bapak amat bimbang jika anak mereka tak lulus exam. Oleh hal yang demikian, dihantarlah si anak tadi ke kelas tuisyen walau banyak belanjanya. Dah la siang sekolah secara normal dari pagi hingga ke petang, malam pula kena kelas tuisyen. Tapi, kerana takmo tercicir dan tak pas exam, maka si anak, mak & bapak gagahi jua.

Tapi kalau anak tak tahu ngaji Quran atau solat, tak pula dibimbangi oleh mak & bapak si anak tadi. Tak pulak nak nganto anak ke kelas tuisyen ngaji Quran atau belajar asas fardhu ain. Berapa ramai pulak mak bapak yang ajar anak secara serius bab solat sebelum anak cecah umur 7 tahun? berapa ramai lak mak bapak yang suruh anak secara serius bila dia cecah umur 7 tahun? dan berapa ramai yang pukul anak (tujuan utk mendidik) tatkala berusia 10 tahun kerana tak solat?

Kalau nak dikira dari segi bayaran pulak, utk tuisyen mak bapak sanggup bayo RM20 (kadar terendah - ada ke?) sebulan utk 1 subjek 8 kali kehadiran. tapi utk osetat ajar quran, RM15 sebulan 20 kali hadir pun kadang lambat nooooo nak hulur. Ada kadang tu, boleh lak masuk buku 555 dulu.

Memang pada dasarnya mengajar ilmu agama merupakan amalan mulia dan diberi ganjaran pahala oleh Allah swt (jika ikhlas), namun manusia cenderung memberikan nilai pada sesuatu dan jika dibandingkan antara 'nilai' subjek tuisyen dan ngaji Quran memang agak ketara perbezaannya.

Perkara pelik yang kelapan

Every morning ada sebahagian dari masyarakat kita takkan pernah miss untuk baca paper. Ada yang melanggan. Kalau tak baca seolah tak complete dan ada yang kurang untuk hari itu. Ada juga antara kita yang bukan sekadar baca tetapi bahan di dalamnya dijadikan sumber dalil dan hujah bagi menentang atau mempertahankan hujah peribadi. Walhal kita sendiri mengetahui bahawa yang tulis, edit, sunting, bahan-bahan dalam surat khabar itu adalah manusia makhluk seperti kita juga. Kita juga tahu bahawa manusia takkan lari dari kesilapan.

Bukan tak boleh baca paper, baca dan baca lah. Tapi yang peliknya, Quran jarang-jarang sekali disentuh hingga dibiarkan berhabuk di dalam lemari rumah. Quran yang suci dari kesalahan dan kesilapan itu dibiarkan usang. Isi di dalamnya yang penuh dengan panduan serta pedoman diabai. Kita tahu walau baca Quran tanpa niat sekali pun akan beroleh pahala. Kita juga tahu Quran akan dijadikan peneman di dalam kubur nanti. Kita juga tahu Quran berupaya memberi syafaat di mahsyar kelak atas keizinan Allah swt.

Kita kata: Eh, bukankah wahyu pertama berbunyi "Iqra'", iaitu menyuruh kita membaca? So, kira dah memenuhi tuntutan ayat itu lah dengan baca paper. Baca paper boleh dapat maklumat terkini, karang orang cakap tak up to date pulak.

Orang kata: Memang wahyu pertama berbunyi "Iqra'", tapi bacalah ayat tu sampai habis. "[1]
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Surah Al-'Alaq". Apa yg kita baca diiringi dengan menyebut nama Allah? sudah tentu Quran. So, arahan secara tak langsung dari Allah kepada Nabi Muhammad saw dan ummat baginda ialah membaca Quran. Dan janji Allah untuk tambah ilmu (Update) kepada mereka yang mengamalkan ilmunya menerusi ayat seterusnya. Begitu yang disebutkan oleh Imam Ibn Kathir dipetik sebagai berikut:
اقْرَأْ وَرَبُّكَ الاٌّكْرَمُ - الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ - عَلَّمَ الإِنسَـنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

(Read! And your Lord is the Most Generous. Who has taught by the pen. He has taught man that which he knew not.) There is a narration that states, "Record knowledge by writing.'' There is also a saying which states, "Whoever acts according to what he knows, Allah will make him inherit knowledge that he did not know.''

Orang tu tambah lagi: So, adakah dengan baca quran itu anda rasa tak up to date? Sedangkan ilmu yang terkandung di dalam Quran itu sentiasa relevant dulu, kini & selamanya. Malah isi kandungannya terpelihara, dijamin oleh Allah sendiri.

Pelik dan memang pelik....

Perkara pelik yang kesembilan

Perkara ini berkaitan dengan perkara yang terdahulu (kelapan). Kita boleh buat pertandingan dan menggalakkan agar masyarakat kita dan juga saudara kita untuk tidak lupa lirik lagu. Maka, untuk mendapatkan sedikit ganjaran, kita pun berusaha untuk mengingat, menghafal seterusnya menyampaikan lirik lagu dengan cara yang terbaek. Tidak sedikit antara kita yang menangis bila tak dapat. Malah, menjadi isu dan kritikan pedas terhadap saudara kita yang terlupa lirik lagu tatkala membuat persembahan pentas suatu ketika dulu seolah-olah itu merupakan satu aib yang besar terhadap beliau. Kita ambil kesah bila lupa lirik lagu.

Ada kita kesah kalau lupa Quran? Ada kita kesah nak menghafal satu juz dari 30 juz Al-Quran? Atau satu surah dari 114 surah-surah dalam Al-Quran? Atau potongan ayat dari Al-Quran? Ada kita kesah....? berapa kerat antara kita pulak yang meratap menangis bila lupa Al-Quran? Juri professional mana yang akan mengkritik bila kita salah baca? Tiada pulak ulasan di majalah-majalah atau akhbar meng'highlight' kisah kita..... Dan nyata kita tak pernah kesah... Ada kita kesah?

Sememangnya pelik.

to be continued......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut