Isnin, 24 Januari 2011

Pelik tapi benar.....

Kita memang suka pada benda yang pelik-pelik. Benda ni yang selalu mendapat perhatian sebahagian besar masyarakat. Lebih-lebih lagi bila ianya boleh dijadikan bahan gosip, memang seronok bagi yang suka menambah perisa.

Ada juga perkara pelik yang kita buat, tapi oleh kerana selalu buat maka perkara tu dah tak pelik. Dah jadi biasa. Peribahasa masyarakat kita sebut 'alah bisa, tegal biasa'.

Ada juga antara kita yang berniat nak membudayakan agama, tapi jadik meng'agama'kan budaya. Tak ke pelik. Mari kita lihat list di bawah, mana lah taw ada antara kita memang pernah buat menda pelik nih. So lepas nih boleh lah kita (aku) perbaiki diri dan perelok amalan. Zassss...

Perkara pelik ketama:

Amalan kenduri arwah yang dilakukan oleh family simati (malam ketama, kedua, ketiga dan seterusnya). Dah la family terbabit ditimpa musibah (kematian), kena lak kuar belanja dan tenaga untuk menjamu orang lain. 'sudah jatuh ditimpa tangga'?

Sedangkan anjuran dari Baginda Rasulullah saw adalah sebaliknya. Rasulullah saw menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk family simati bagi membantu meringankan beban.

Anda mawu ikut adat kebiasaan atau anjuran Nabi saw?

Bagi yang datang kenduri tu pulak, tak takut ke kalau-kalau termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati @ harta peninggalan simati yang belum difaraidkan kepada ahli waris?

Pelik tak?


Perkara pelik kedua:

Kita lebih banyak sebut nama makhluk dari sebut nama Khalik. Kita lebih banyak memuji makhluk dari memuji Pencipta makhluk tersebut.

Kita lebih berterima kasih kepada orang yang bantu dan berjasa kepada kita sampai ada pulak peribahasa moden wujud 'kerana budi, tergadai body'.

Tapi Allah yang sentiasa membantu, menolong, hatta meminjamkan nyawa kepada kita untuk hidup, jarang-jarang sekali kita berterima kasih apatah lagi mensyukuri nikmat tersebut.

Yang lebih parah lagi, kita sekarang sudah berani untuk membincang hal perihal dunia di dalam masjid. Sedangkan arahan dari Baginda saw supaya banyak menceritakan perihal 'empunya rumah'.

Analoginya seperti kita bertandang rumah orang, pastu kita dok puji dan cerita pasal rumah orang lain, dok banding-banding, bercerita lak dengan orang lain selain tuan rumah. Tak ke hampeh...

Memang pelikkan...


Perkara pelik yang ketiga:

Pun ada kaitan dengan yang ketama tadi. Kalau pegi kenduri kawen (walimatul urs) istilah 'salam kaut' tak pernah miss, hingga kalau takde duit, naik malu nak pegi, segan pun ada. Tapi kalau ziarah keluarga simati, tak pulak segan kalau tak bagi sumbangan utk ringankan beban. Paling tinggi pun hanya sekadar ucapan 'sabar ye, ini semua dugaan'. Paling tidak pun ucapan yang orang kita memandai khususkan bila terima berita kematian 'Innalillah wainna ilaihi raji'un'.

Kan yang paling patut ialah 'salam kaut' waktu ziarah keluarga simati. Kata nak ta'aun (tolong - menolong). Kenduri kawen kalau tak bagi pun tak ape, sebab dah memang dia buat kenduri nak bagi orang makan sebab nak war-warkan/hebahkan perkahwinan (walimah).

Ingat kenduri kawen macam buffet ramadhan ke? 'salam kaut' (bayar) dulu baru boleh makan? tak pun kenduri kawen sebagai pendapatan tambahan. Kadang rase macam show wayang kulit pun ada. Ialah sapa mawu tengok kena bayar dulu. Sampai ketahap, dengan kecanggihan teknologi sekarang ni, jemputan kenduri kawen pun pakai sms instead of pakai kad. Pulak tu siap bagi number account incase kalau tak datang takpe tapi mesti mawu 'hulur'.

pelik sungguh...


Perkara pelik yang keempat.

Kita lebih banyak sebut dan bincang hal dunia. Lebih tumpukan pembangunan dunia. Pelan tindakan lah, pelan bertindak lah, kertas kerja lah, konvensyen lah, simposium lah, talk lah, road show lah, apa-apalah...

Sedangkan kita semua tahu 1000 tahun di dunia bersamaan dengan sehari di akhirat dalam ayat lain 5000 tahun looo. Kita tahu bahawa kita akan mati bila-bila masa. Kita juga tahu bahawa dunia hampir kiamat. Kita juga tahu bahawa dunia tidak kekal. Kita juga tahu bahawa dunia tidak dipandang oleh Allah. Kita juga tahu hidup di dunia ni sementara. Kita HANYA tahu.... Kita tak pernah bertindak atas pengetahuan kita.

Kita boleh meeting tiap-tiap minggu demi membangunkan dunia. Pernahkah kita buat meeting dengan kekerapan yang sama untuk hal-ehwal akhirat?

Kita boleh anjurkan macam-macam event untuk tujuan dunia. Berapa peratuskah event yang sama untuk persediaan di Alam Barzakh dan Mahsyar?

Malahan kita juga tahu setelah dinasihati oleh Rasulullah saw yang mafhumnya 'orang yang paling bijak ialah orang yang sentiasa bersedia untuk akhirat', tapi kita nilai kecerdikan kita dengan sijil demi sijil, yang akhirnya orang paling cerdik dikalangan kita pun boleh jual body.

Kita juga pantang dengar bilamana ada amanah saham dunia akan diterbitkan, maka berbondong-bondonglah kita untuk turut sama melabur demi 'masa depan' katanya dan amanah saham dunia sold out untuk tempoh masa yang sebentar cuma. Berapa peratus pulangan? average 3-13% (sekadar mengagak).

Tapi berapa ramai dikalangan kita yang berpusu-pusu untuk merebut amanah saham akhirat yang masih di issue / azioni emesse (italian) sejak dari dulu dan belum sold out sampai sekarang? Berapa peratus keuntungan? try cek Al-Baqarah : 261. Jika modal singgit, dapat pulangan 7 ringgit peratus keuntungan ialah 700%, berdasarkan ayat tu peratus keuntungan yang kita perolehi ialah 70 000%. Ini dah pasti untuk 'masa depan' kita. Untuk selama-lamanya tau.

Pelik kan...


Perkara pelik yang kelima dan seterusnya tungguuu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut