Isnin, 27 September 2010

Kisah Sahabiah : Asma binti Yazid Anshari r.ha

Asma binti Yazid Anshari r.ha adalah seorang sahabiah. Pada suatu ketika, ia mendatangi Nabi SAW dan berkata, “Ya Rasulullah, aku datang sebagai utusan kaum wanita. Sungguh, engkau adalah utusan Allah untuk kaum lelaki dan juga wanita. Untuk itu kami sebagai kaum wanita telah beriman kepada Allah dan kepadamu. Kami kaum wanita selalu tinggal di dalam rumah saja, tertutup dalam hijab-hijab dan sibuk menunaikan keperluan serta keinginan suami. Kami selalu mengasuh anak-anak, sedangkan kaum lelaki selalu mendapat pekerjaan yang memborong pahala. Mereka dapat menghadiri solat jumaat, dapat berjamaah solat lima waktu, dapat menjenguk orang sakit, menyertai jenazah, pergi haji, dan yang paling utama mereka dapat berjihad di jalan Allah. Jika mereka sedang mengerjakan haji, umrah, atau jihad, kamilah yang menjaga harta mereka, menjahitkan baju mereka dan memelihara anak-anak mereka. Maka, apakah kami tidak mendapatkan pahala yang sama dengan mereka?“

Rasulullah saw. Mendengarnya dengan penuh perhatian. Kemudian berpaling kepada para sahabatnya dan bersabda. “ Pernahkan kalian mendengar sebuah pertanyaan agama yang lebih baik daripada pertanyaan wanita ini?” Para sahabat r.a berkata, “ Ya Rasulullah, bahkan kami tidak menduga bahwa kaum wanita akan dapat bertanya seperti itu.” Lalu baginda saw. Berpaling kembali kepada Asma r.ha dan bersabda, “Dengarlah dengan baik dan perhatian, lalu sampaikan kepada para wanita muslimah yang telah mengirimmu kesini. Apabila para isteri selalu berbuat baik kepada suaminya, selalu mentaatinya, melayaninya dengan baik dan berusaha membuat suaminya selalu bergembira, maka itu adalah sesuatu yang sangat berharga. Jika semua itu dapat kalian kerjakan, kalian akan mendapatkan pahala yang sama dengan kaum lelaki.“ Mendengar jawaban Nabi saw. itu, hati Asma r.ha sangat bergembira. Kemudian ia segera kembali menjumpai kaumnya.

Renungkan kisah di atas. Alangkah mudahnya wanita mendapat pahala yang setimpal dengan lelaki... Usahakanlah, gerakkanlah jentera tenaga kalian wahai wanita untuk meraih seberapa banyak kebaikan.

2 ulasan:

  1. Oh my goodness! Incredible article dude!
    Thank you, However I am experiencing difficulties with
    your RSS. I don't understand why I cannot join it. Is there anybody getting similar RSS issues? Anyone that knows the solution can you kindly respond? Thanx!!

    Take a look at my site; Britany Herson

    BalasPadam
  2. All the heater comes with a cooking timer in which flips switched off around july handled.
    An protective body temperature darkness curb applications allows you to choose the specific clarity of your family toasts or possibly cornbreads.
    Studying simple to find out about the very first thing to clean
    out any heater, capsicum is derived from grime and dirt normally
    can withstand many years to amass on the cookware.


    Here is my page Emery Cadogan

    BalasPadam

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut