Selasa, 29 November 2011

Mukmin Terpenjara (seterusnya...)

Assalamualaikum....

Sebagai sambungan kepada entry yang lalu... nak memahamkan diri tentang hadis nabi yang sebut dunia ini sebagai penjara kepada orang mukmin. So, saya cuba buat perbandingan dengan keadaan penjara sebenar. Moga ada manfaatnya.

Yang kedua dan seterusnya.

Kita maklumi di dalam penjara 'penduduk'nya tidak lah sebebas mereka yang tidak dipenjara. Dari segi pakaian misalnya, 'penduduk' di dalam penjara mempunyai 'kod etika' berpakaian mereka sendiri. Bahasa pasarnya kita sebut 'uniform'. Waktu kecik-kecik dulu bila sebut banduan dan penjara saja, akan terbayanglah baju melintang belang-belang hitam putih bak kuda belang dalam fikiran.

Contoh baju belang ehsan: Chantek Dress


Jadi, kehidupan sebagai seorang mukmin juga ada uniformnya. Ada batas-batas aurat yang perlu dipatuhi juga disebut sebagai pakaian islam. Bukan sebebasnya nak pilih cara berpakaian. Ada peraturan dan batas. Cer tengok terjemahan ayat quran di bawah ni:

"...supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu...."

Boleh cek kat Surah Ahzab ayat ke 59 dari awal surah.

Aku tertarik dengan status fb Sham Kamikaze hari ini (29 Nov 2011). 


Apa yang ditulis oleh Saudara Sham Kamikaze merupakan hikmah atau natijah menurut pengamatan pengalaman manusia jika kita memilih untuk mengikut tatacara yang telah ALLAH tetapkan. Namun hikmah yang sebenar hanya ALLAH yang tahu.

Yang ketiga... esok-esok la ye....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut