Selasa, 14 Disember 2010

Cintakah aku?


Menyambung kembali apa yang terputus. Dalam penulisan yang lalu, aku ada sentuh tentang reaksi kita yang nak cepat habis dalam solat. Boleh rujuk di cinta manisnya hanya dibibir. Di akhir penulisan tu aku ada sentuh perkara berkaitan cinta. Aku petik perenggan terakhir:

Kemudian, ramai antara kita yang melayu islam ngaku dengan lidah bahawa kita cinta Allah dan Rasulullah saw. Betul ke kita cinta? apa bukti cinta kita? apa pulak usaha kita untuk meraih cinta? Cuba amik masa barang semenet dua, tanya sama diri kita. Apa betul kita cinta sama Allah?

Adakah aku benar mencintai Allah? atau cintaku kepada Allah hanya bermain dibibir. Mengapa terlalu sukar untuk merasainya cinta kepada-Nya? Walau pun akal secara logik mengiakan cinta, tetapi hati tidak terasa apa-apa. Mengapa?

Soalan seterusnya... bagaimana hendak bercinta dan menyintai Allah?


To be short, cinta itu ialah : 1 perasaan yang istimewa dalam diri.
Dalam cinta pelbagai rasa boleh menjadi satu. Rindu, sayang, kasih, dan seribu satu rasa yang lain.

Maksud cinta yang pelbagai kerana hati manusia yang punya pelbagai rasa walau pun kaler rambut sama hitam dan sama-sama punya sel darah kaler merah. begitulah Allah menciptakan kita manusia ini dengan penuh kasih dan sayang.

Kita tinggalkan makna cinta. Fokus kita hari ni ialah: bagaimana nak dapatkan cinta?

Bagi korang yang pernah dan sedang bercinta, bagaimana korang 'jatuh cinta'? bagaimana korang 'bercinta'? bagaimana perasaan cinta itu boleh ada?

Aku yakin dan percaya bahawa cinta takkan hadir jika tiada 'usaha' dilakukan untuk meraih cinta.

Boleh tak jika:
Aku bagi korang masa 3 menet untuk cinta aku.
Korang tetiba dimaki annonymous dan terus jatuh cinta padanya.

Maksudnya, cinta ini kita perlu usahakan dan ada step step nya. tak gitu?

Orang kata, dari mata jatuh kehati. Betul kah cinta itu dari mata? Love at 1st sight kata mat dan minah saleh. Bagaimana dengan saudara kita si buta? tidak layak bercinta? Makanya punca berputik cinta bukan dari mata.

Cinta itu hadir bila wujudnya KOMUNIKASI antara dua pihak. Komunikasi yang positif akan melahirkan pelbagai natijah yang juga baik-baik belaka dan salah satunya cinta.

Sekali lagi aku bertanya kepada korang. Bagi korang yang pernah dan sedang bercinta, bagaimana korang 'jatuh cinta'? bagaimana korang 'bercinta'? bagaimana perasaan cinta itu boleh ada?

Kerana korang telah mewujudkan komunikasi bersama pasangan. Bergayut, ber'sms', berdating, bertemu, berpoya-poya. Oleh itu, timbullah perkataan seperti kita sesuailah, serasi, ada chemistry, sejiwa, sehati berdansa dan mari menari. Akhirnya barulah dirasakan manisnya perasaan, indahnya suasana, happy sepanjang masa kerana ditemani cinta.

Rindu yang mencengkam sehingga makan tak lena, tidur tak kenyang, mandi tak sabun, kuliah tak masuk, study tak pernah, assignment tak siap, periksa tak lulus. Dahsyatnya terkadang penangan rindu dan cinta nih. Harapnya janganlah sampai ketahap berak tak cebok, tu kes naya...

So, (enaf) dengan ceriter cinta makhluk. Now, Fokus seterusnya: Bagaimana nak mencintai Allah?

Secara sunnatullahnya, jika kita makan dengan kadar tertentu akan mengakibatkan kita kenyang. Jika kita tidur lewat malam akan mengakibatkan subuh gajah. Jika kita curi moto EX5, mungkin kita akan dibelasah hingga mati.

Maka menjadi sunnatullah juga untuk kita mencintai Allah, tidak dapat tidak kita kena ada 'usaha' untuk meraihnya. Apa usaha kita? BINA KOMUNIKASI dengan Allah. Komunikasi bagaimana? Eh, dengan manusia boleh je berkomunikasi, dengan Allah tetiba tak tahu cemane. Bukan kah Allah itu lebih dekat dari urat leher kita? Buktinya (try ushar):

[16]Qaf
Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,


Kalau tak tahu jugak mcm mana caranya, disini aku persembahkan cadangan cara untuk berkomunikasi dengan Allah. (Perhatian, ini bukan satu-satunya cara, tetapi salah satu dari pelbagai cara yang boleh dilakukan).

1. Solat.

Fardhu dan Sunat. Ibadah yang Allah bagi direct pada Rasulullah saw secara 'berjumpa'. Ibadah lain melalui perantaraan Jibril. Komunikasi tahap tertinggi kepada Allah. Tempat rehat ruh dan jiwa. Allah ingatkan melalui firman-Nya yang bermaksud:

[45]Al-Baqarah
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;
[46]
(Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya.


Melalui ayat ni, Allah ajar kita untuk capai khusyu' dalam solat dengan cara berikut,

Pertama : "mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka".

Berapa ramai yang meyakini bahawa solat itu 'berjumpa Allah'? Ada yang mengadap Allah dengan pagoda atau baju berlengan di seng seng (kerana amik wudhu dan tidak di kemaskan kembali). Mengadap Allah dengan keadaan nak cepat habis sehingga terkadang jika kita perhati melalui fikiran yang waras, hampir mustahil untuk membaca Surah Fatihah kerana sekejap sangat berdirinya. Bagaimana cintakan hadir jika komunikasi kita tidak berkesan?

Kedua : "
bahawa mereka akan kembali kepadaNya".

Berapa ramai pula yang ingat mati time solat? Kebanyakkan akan ingat hal-ehwal dunia, perkara yang kecil boleh jadi besar dan akhirnya kita akan lupa berapa rakaat solat kita. Paling tidak pun, tatkala kita tersedar dari lamunan, sudah pun di tahiyyat akhir (situasi solat berjemaah). Mungkin juga itu sebabnya bila kita lupa sesuatu, disuruh solat 2 rakaat. Mana tawu boleh ingat.
Bagaimana cintakan hadir jika komunikasi kita tidak berkesan?

Rasulullah saw cukup menjaga solat baginda. Nabi cukup suka solat sunat terutama witir, dhuha dan tahajjud. Kecintaan baginda kepada Allah yang begitu tinggi sehingga jasad baginda tidak mampu menahan kehendak ruh yang meluap-luap. Baginda solat sehingga bengkak kaki!!

"Oh itu nabiiiii...boleh la.... kita kan kena bersederhana" kata kita. Mari perhati maksud ayat berikut:

[31]Ali-Imran
Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka IKUTILAH DAKU, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Mari kita belajar bahasa pulak. Pernyataan bersyarat di atas amat jelas. JIKA cinta / mengasihi Allah, MAKA ikut cara hidup Rasulullah saw, HASILNYA Allah akan cinta/mengasihi serta memberi ampunan-Nya kepada kita. So cara lain untuk mencintai Allah ialah dengan ikut cara yang Rasulullah saw buat. Ikut komunikasi baginda.

Siapa insan yang pernah hidup atas muka bumi ini yang paling sederhana? Sudah tentu Rasulullah saw. Sepatutnya kita menjadikan Rasulullah saw sebagai penanda aras kesederhanaan kita dan bukannya berpaksikan nafsu. So, cara sederhana siapa yang kita ikut selama ini?

Oleh itu, kita perlu melaksanakan Solat Fardhu dengan sehabis baik, serta memperbanyakkan Solat Sunat. Namun, melazimi yang sedikit secara berterusan lebih baik dari melakukan sekali banyak tapi dimasa yang lain bersikap culas. Contohi Bilal bin Rabah yang istiqomah menjaga wudhu dan Solat Sunat 2 rakaatnnya dengan ikhlas sehingga Allah menghadiahkan syurga buatnya.

2. D.A.D.A.

Formula ni Dr Azhar yang bagi sewaktu kitorg jemput dia buat talk. Kita sering meletakkan Allah bukan pada tempatnya. Kita tahu bahawa meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya ialah makna bagi zalim. Kenapa begitu? begini analoginya:

Seorang murid perlu mintak izin dari guru di dalam kelas untuk ke toilet sewaktu sesi pembelajaran.
Seorang anak perlu mintak izin dari ibu atau bapa untuk keluar bersama teman.
Seorang pekerja perlu mintak izin dari boss sebelum melaksanakan sesuatu tugas.
Pilot kapal terbang perlu mintak izin dari menara kawalan untuk mendarat di epot.
Nak pakai kereta jabatan, kereta kawan, perlu mintak izin.

Adakah kita pernah 'mntk izin' atau 'makluman' atau 'pemberitahuan' kepada Allah sebelum melakukan sesuatu?

"Takkan itu pun nak bagitahu...... Allah kan Maha Tahu" terdetik dihati aku.

Aku jawap: kerana Allah Maha Tahu lah maka kita perlu sentiasa mengaku sebagai hamba. Merasakan kelemahan diri dengan sentiasa meminta izin (sebut ingat) dari Allah sebelum melakukan sesuatu pekerjaan, apa jua pekerjaan. Dengan ingat Allah sebelum pekerjaan kita, maka kita secara otometik akan mendahulukan Allah. Sedangkan mengingat Allah itu adalah wajib pada setiap masa - menurut ahli tasawwuf.

Seterusnya, seusai sahaja perbuatan kita, apa sahaja perbuatan dari sesenang membuang angin sehingga sesukar mentadbir sebuah negara, kita syukuri dan berterima kasih pada Allah. Terserah kepada korang nak guna bahasa apa kerana Allah Maha Tahu, lagi pun kan Allah yang cipta bahasa. Nak ucap Thank You Allah ke, syukran Allah ke, terima kasih Allah ke, Alhamdulillah ke, dankie (afrika), Xièxiè (cina), Dhan'yavāda (hindi) dan apa jua bahasa yang boleh express rasa syukur kita pada Allah.

Ada banyak sebab kita perlu bersyukur, tenaga yang Allah bagi pinjam, ilham yang Allah beri utk selesaikan problem, keizinan dari Allah kita dapat melepaskan hajat samada kecil atau besar, hatta jika kita jadikan pokok sebagai pena dan lautan sebagai dakwatnya takkan habis nikmat Allah tertulis. Kita refresh kembali akan ingatan dari Allah maksudnya sebagai berikut:

[109]Al-Kahfi
Katakanlah (wahai Muhammad): “Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan”.


Oleh itu, Formula D.A.D.A ini membawa maksud Dia yang Awal, Dia yang Akhir. Maksudnya serahkan, pasrahkan, mohon keizinan & bantuan dari Allah sebelum melakukan pekerjaan, setelah selesai panjatkan kesyukuran pada-Nya.

﴿فَبِأَىِّ ءَالاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴾


[13, 16, 18, 21, 23, 25, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57,59, 61, 63, 65, 67, 69, 71, 73, 75, 77]Ar-Rahman
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?

Soalan:
Bila jumpe (terbaca) atau dibacakan (terdengar) ayat di atas. Apa yang korang dan aku buat?

Jangan lak jawap buat-buat angguk dan paham. Jom tengok apa reflek dari golongan jin seperti yang dihurai dalam Tafsir Ibn Kathir cekidaut:

Abu Ja`far Ibn Jarir recorded that `Abdullah bin `Umar said that the Messenger of Allah recited Surat Ar-Rahman, or it was recited before him, and he said,

«مَا لِيَ أَسْمَعُ الْجِنَّ أَحْسَنَ جَوَابًا لِرَبِّهَا مِنْكُمْ؟»

(Why do I hear the Jinn giving a better response to their Lord than you) They said, "Why is that, O Allah's Messenger'' He said,

«مَا أَتَيْتُ عَلَى قَوْلِ اللهِ تَعَالَى:

﴿فَبِأَىِّ ءَالاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴾

إِلَّا قَالَتِ الْجِنُّ: لَا بِشَيْءٍ مِنْ نِعَمِ رَبِّنَا نُكَذِّب»

(Whenever I recited the statement of Allah the Exalted, (Then which of the blessings of your Lord will you both deny)( The Jinn responded by saying, "None of the favors of our Lord do we deny.'')'' Al-Hafiz Al-Bazzar also collected this Hadith.

Kita tidak sebaik yang kita sangka.... Bagaimana cintakan hadir jika komunikasi kita tidak berkesan?

3. Zikir yang paling afdal....

to be continued....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut