Rabu, 1 Disember 2010

Peristiwa: Isra' Mi'raj


Waktu peristiwa Isra', Rasulullah s.a.w diperlihatkan dengan pelbagai kejadian yang simbolik & ganjil. Setiap kali melihatnya, Jibril menerangkan hakikat sebenar peristiwa tersebut. Di antaranya adalah:


1. Jin Ifrit membawa obor (api) sambil mengejar Nabi dari belakang

Malaikat Jibril ajarkan doa menangkis serangan jin. Apabila Nabi membacanya, jin tersebut tersungkur.

Aku kata: ada sesape tahu apa doanya?

2. Memecahkan kepala sendiri. Bila bercantum dipecahkan lagi tanpa henti.

Balasan bagi orang yang tidak mengerjakan sembahyang

Aku kata: Menyesal tak sudah. Kalau rasa takmo solat, try hantuk kepala ke dinding dulu. Kalau raser bleh tahan, teruskanlah niat anda untuk tak solat.

3. Memakai cawat dihalau untuk makan buah berduri yang amat pahit atau api neraka.

Balasan bagi mereka yang tidak mengeluarkan zakat.

Aku kata: 2.5% aje pun. Keluarkanlah hak orang lain. Bersihkanlah harta memasing. Bukan boleh bawak masuk kubur pun.

4. Sekumpulan manusia dihidangkan dengan 2 mangkuk berisi daging masak dan daging mentah yang busuk. Mereka memilih daging mentah.

Gambaran manusia yang berzina sedangkan mereka mempunyai pasangan yang sah.

Aku kata: Dah ada yang halal pun masih 'makan luar'. Kan ada hikmahnya poligami tu. Allah lebih tahu.

5. Beberapa orang tidak berdaya mengangkat seberkas kayu tetapi menambahkan lagi bebanan.

Gambaran orang yang diamanahkan sesuatu tugas, walaupun tidak mampu melaksanakannya tapi masih menerima amanah/tugas lain.

Aku kata: Takde beban batu digalas. Ni cari pasal namanya. Tapi, realitinya kita memang tamak. Konon hebat nak orang tengok dia rajin kerja, kenyataannya hampeh.

6. Beberapa orang menggunting lidah dan bibir sendiri dengan gunting besi. Apabila bersambung, digunting lagi tanpa henti.

Perbandingan orang yang menyuruh orang lain berbuat baik tapi dia sendiri tidak melakukannya.

Aku kata: Wow, moga aku tak tergolong dalam golongan ni. Mohon Allah bagi kita hidayah agar laksanakan apa yang kita cakap. Takmo gunting lidah sendiri, perit wor.. kalau tak caye try test. Tergigit lidah je dah menangis. Nikan pula gunting dengan sengaja.

7. Sekumpulan orang berkuku tembaga menggaru muka dan dadanya sendiri sehingga habis daging, namun masih menggaru lagi.

Gambaran orang yang mengumpat dan membuka rahsia orang kepada orang lain serta menjatuhkan maruah mereka.

Aku kata: Wah!! ini lagi dahsyat. Dalam gurauan kita, selalu jatuhkan maruah orang lain. Walau atas niat gurau. Mengumpat jangan cakap la memang dah jadi rutin harian. Kalau tak kita yang cakap, kita jadi pendengar. Kita siap bagi gelaran baru lak untuk aktiviti nih, gosip, cerita hangat dan pelbagai istilah lain yang konon-konon nak hilangkan 'rasa bersalah' & 'menghalalkan' mengumpat. Ada jugak yang kata 'aku cakap yang betul', 'ini kebenaran', 'ini untuk peringatan supaya orang lain tak buat macam si polan'. Tapi kenapa kena sebut nama orang lain? kenapa kena mention keaiban orang lain yang di sebut namanya? kenapa nak malukan orang lain? Eh panjang pulak komen.... Mohon perlindungan dari Allah.

8. Seekor lembu keluar daripada satu lubang yang sempit, kemudian cuba masuk semula ke lubang itu tetapi tidak boleh.

Gambaran pasangan lelaki dan perempuan asing berbual perkara lucah, kemudian menyesal tapi tidak mampu menarik perkataannya.

Aku kata: Ini lagi satu. 1 kejadian luar biasa yang dah dipandang biasa. Yang peliknya bertitle 'osetat' lebih galak dari yang hanya bertitle 'baru nak setat'. Tak percaya? cuba lihat di kursus-kursus yang menjadi pra-syarat sebelum sah jadi pasangan suami isteri. Kadang kita orang awwam yang berjiwa marhaen ni sampai naik malu. Ya Allah, peliharalah lidahku.

9. Seorang lelaki datang dari arah kanan Nabi meminta Nabi berhenti seolah-olah hendak bertanya sesuatu.

Seruan orang Yahudi. Jibril menerangkan jika Nabi melayan, nescaya ramai umatnya menjadi Yahudi.

10. Seorang lagi datang dari arah kiri merayu Nabi supaya berhenti.

Seruan orang Nasrani menghalang sebaran Islam.

Aku kata untuk 9 & 10: Kita memang tak jadi Yahudi, tapi kita ikut cara hidup yang di'atur' oleh Yahudi. Rokok, arak, zina & seangkatannya atas nama Hak Asasi Manusia, Hiburan melampau, Mengagamakan budaya seribu satu macam lagi. Orang Nasrani sekarang dah tak perlu susah payah nak halang sebaran Islam. Paderi yang dah lama Islam pon dah lama ada. Orang Islam sendiri yang tak nak buat kerja Nabi iaitu dakwah. Kadang orang Islam sendiri yang halang. Ya Allah jauhkanlah kami dari 2 golongan yang Engkau murka dan sesatkan ini.

11. Seorang wanita dengan perhiasan yang sarat meminta Nabi berhenti.

Gambaran tipu daya dunia. Jika Nabi menjawab ramai akan terpesona dengan keduniaan.

Aku kata: Sape sanggup untuk belanjakan semua duit gaji dengan bersedekah setelah di tolak hutang yang wajib? anda terpesona.... jawap pelan-pelan.

12. Orang tua duduk di tepi jalan seraya menyuruh Nabi berhenti.

Seruan Iblis cuba menghalang usaha dakwah.

Aku kata: Aku tak terkata apa. Barang siapa yang halang org lain untuk sebar dakwah = Iblis la gamaknya.

13. Seorang wanita bongkok tiga menahan Nabi untuk bertanya sesuatu.

Gambaran umur dunia yang sangat tua dan tunggu saat untuk kiamat.

Aku kata: Korang memang 'selera' dengan pompuan tua kan... kan... kan...

14. Nabi tercium bau yang amat harum.

Tempat Mashitah dibunuh kerana mempertahankan keimanannya sehingga dia dan keluarga menjadi mangsa kepada Firaun.

Aku kata: Meh kita telusur kisahnya... eceh...

Mashitah adalah tukang sikat anak perempuan Firaun, ketika dia menyikat anak Firaun tiba-tiba sikatnya terjatuh, spontan dia mengatakan: “Bismillah, celakalah Firaun”, mendengar ini anak Firaun bertanya: “Apakah kamu memiliki Tuhan selain ayahku?”, Mashitah menjawab: “Ya”. Kemudian dia mengancam akan memberitahukan hal ini kepada bapaknya si Firaun. Setelah dihadapkan kepada Raja yang zalim itu, dia berkata: “Apakah kamu memiliki Tuhan selain aku?”, Mashitah menjawab: “Ya, Tuhanku dan Tuhanmu adalah Allah”.

Melihat keteguhan iman Mashitah, kemudian Firaun mengutus seseorang untuk memurtadkan kembali dia dan suaminya tapi mereka enggan, jika tidak maka mereka berdua dan kedua anaknya akan disiksa, tapi keimanan masih menetap di hati Mashitah dan suaminya, dia berkata: “Jika kamu hendak membinasakan kami, silakan, dan kami harap jika kami terbunuh kuburkan kami dalam satu tempat”.

Maka Firaun memerintahkan agar disediakan kuali raksasa dari tembaga yang diisi minyak dan air yang meluap-luap (tanda panas), setelah betul-betul mendidih, dia memerintahkan agar mereka semua dilemparkan ke dalamnya, satu persatu mereka syahid, sekarang tinggal Mashitah dan anaknya yang masih menyusu berada dalam pelukannya, kemudian anak itu berkata: “Wahai ibuku, lompatlah, jangan takut, sungguh engkau berada pada jalan yang benar”, kemudian dilemparlah dia dan anaknya.

Ya Allah, lemah dan tipisnya iman kami. Beri kami hati yang seberani dan keimanan seteguh Mashitah.

15. Kayu merentangi jalan sehingga menyukarkan orang lalu-lalang.

Gambaran orang yang suka berpeleseran dan melepak.

Aku kata: Adakah ini termasuk yang lepak kat kedai mamak, kedai kopi, soping komplek dan sebagainya? Allah dah tunjukkan pada Nabi saw tentang tabiat ummatnya dimasa akan datang ye. Malah orang yang melepak ni tak merasakan itu satu kesalahan. ye dok...

16. Sekumpulan orang berenang dalam sungai darah. Mereka dilempar dengan batu. Batu-batu itu diambil dan dimakannya.

Gambaran orang yang makan riba'.

Aku kata: Apa usaha kita (aku) untuk lari dari riba'? pinjaman keta riba' (tinggal setahun), pinjaman peribadi riba' (tinggal bape lama ntah), Kad kedit riba' (dah sah-sah asyik lambat bayo). Cemane nak maqbul doa? cemane nak khusyu' solat? cemane nak cium bawu sorga? cemane nak terang hati? cemane... cemane... dan cemane...

17. Sekumpulan manusia menanam gandum. Sesaat kemudian berbuah dan dituai.

Gambaran orang yang suka membelanjakan harta untuk perjuangan menegakkan kalimah Allah.

Aku kata: Satu kali lagi juga mawu tanya, sapa yang sanggup bertindak macam ibu Imam Syafie yang mensedekahkan semua pendapatan dia hari ini dan meyakini bahawa pasti ada rezki dari Allah esok hari? Atau siapa yang sanggup buat macam Abdul Rahman Auf yang mensedekahkan semua keuntungan perniagaannya pada hari tersebut kerana terlepas Takbiratul Ihram pertama solat berjemaah. Atau adakah anda yakin dengan ayat di bawah? Jawap pelan-pelan.

[56] Adz-Zariyat
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
[57]
Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu.
[58]
Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut