Selasa, 14 Jun 2011

Indahnya Hidup Bertuhan : Cinta Sesama Makhluk

Mencari kesana kemari
Dalam rumah, luar rumah dijelajahi
Mencari kalung suami yang beri
Tanpa sedar dileher sendiri


Seperti biasa, kita perlu meletakkan kepasrahan dan harapan hanya pada ALLAH swt. Begitu juga jika kita inginkan ilmu pengetahuan, hidayah serta taufik. maka sering-seringlah kita memohon dan mengadu pada ALLAH yang Maha berilmu tentang apakah rahsia atau hikmah disebalik setiap kejadian dan apakah pelajaran yang bakal kita dapat. Kita wajar aplikasikannya di dalam kehidupan kita sehari-hari kerana setiap pengalaman hidup merupakan ilmu pengetahuan. Hidup kita merupakan universiti pengalaman. Sebuah universiti yang terkadang mengenakan yuran yang mahal untuk subjek tertentu. Buktinya, kita terpaksa membayar kos yang mahal untuk subjek 'TIPU'!

"Yeke mahal? tipulah"

Ye, tanpa pengalaman tertipu, kita takkan tahu bagaimana rasa ditipu. Untuk mempelajarinya, kita mungkin diperdaya dan ditipu, plus ditipu dengan jumlah yang besar dan banyak.

Oleh itu, ada baiknya jika kita sering bertanyakan kepada Pemilik Ilmu agar kita diberi petunjuk apakah yang sebenarnya kita dapat pelajari daripada setiap kejadian yang berlaku.

Mari kita lihat contoh ini, mungkin selepas ini kita boleh melihat Cinta Sesama Makhluk dari dimensi berbeza.

Kita sering lihat banyak kucing-kucing jalanan. Adakala tika sedang menjamu selera di kedai makan, ada kucing yang menggesel-gesel di kaki kita meminta makan. Acu kita perhati gelagat mereka yang memberi makanan. Ada yang memberi dengan mencampakkan sahaja makanan ke arah kucing tersebut. Malah lebih teruk ada yang sanggup sepak kucing berkenaan sebagai tanda tidak mahu diganggu.

Cuma majoriti antara kita biasanya akan 'campak' je makanan tu kat kucing... (tak termasuk yg bela kucing kat rumah, siap tapau tulang kat kedai semata-mata teringat kucing kat rumah). Bukankah tindakan mencampak itu mencerminkan kurangnya kasih sayang kita sesama makhluk dalam perhubungan. Mengapa tidak kita letakkan makanan dengan penuh kasih sayang?

Tindakan kita akan dapat membentuk sahsiah diri yang akhirnya menjadikan kita seorang yang penyayang, bukan sahaja sesama manusia tetapi juga sesama makhluk ALLAH yang lain. Kasih sayang yang tinggi dapat memberi kesan positif dalam kehidupan kita biar pun dikelilingi oleh mereka yang negatif. Itu kuasa cinta.

1 ulasan:

Assalamualaikum Warahmatullah

Senarai Blog Saya

Pengikut