Prof. Dr. Qahtan al-Duri sering mengemukakan contoh mudah dengan membuat analogi bahawa ilmu Allah SWT itu adalah
seumpama ilmu seorang guru yang amat mengenali setiap anak muridnya,
siapa di antara mereka yang akan berjaya dan siapa yang akan gagal berdasarkan pengalaman dan pemerhatiannya.
Namun, ilmu si guru terhadap setiap muridnya itu tidaklah menyebabkan mereka berjaya atau gagal,
kerana berjaya atau gagalnya mereka itu adalah disebabkan usaha mereka sendiri.
Boleh gitu?
Lihat ini pula...
Seorang sahabat bernama Abdullah bin Umar ditanya tentang orang yang melakukan perbuatan buruk,
mereka menjawab ianya dalam ilmu Allah,
lalu beliau menjadi marah sambil mengatakan,
"Demikian itu dalam ilmu Allah tetapi bukan ilmu Allah yang menyebabkan mereka melakukan perbuatan buruk itu". (Risalah fi al-Tawhid li al-Ta'I, hal. 124)
dan ini juga...
Maka Allah SWT mengetahui berdasarkan ilmu-Nya yang azali
bahawa hamba-Nya akan memilih jalan-jalan yang pelbagai lalu Dia mempermudahkan pilihan mereka dan memperkenalkannya.
Sebagai contoh, apabila seseorang ingin mengangkat segelas air untuk disuakan ke mulutnya,
perbuatan mengangkat gelas itu datang dari pilihan atau usahanya sendiri,
manakala kuasa untuk mengangkat datang daripada sifat qudrat Allah SWT.
Ini bermakna kuasa untuk memilih tetap berada pada tangan seseorang hamba-Nya sama ada mahu memilih perbuatan baik atau jahat, taat atau maksiat, dosa atau pahala dan syurga atau neraka.
seumpama ilmu seorang guru yang amat mengenali setiap anak muridnya,
siapa di antara mereka yang akan berjaya dan siapa yang akan gagal berdasarkan pengalaman dan pemerhatiannya.
Namun, ilmu si guru terhadap setiap muridnya itu tidaklah menyebabkan mereka berjaya atau gagal,
kerana berjaya atau gagalnya mereka itu adalah disebabkan usaha mereka sendiri.
Boleh gitu?
Lihat ini pula...
Seorang sahabat bernama Abdullah bin Umar ditanya tentang orang yang melakukan perbuatan buruk,
mereka menjawab ianya dalam ilmu Allah,
lalu beliau menjadi marah sambil mengatakan,
"Demikian itu dalam ilmu Allah tetapi bukan ilmu Allah yang menyebabkan mereka melakukan perbuatan buruk itu". (Risalah fi al-Tawhid li al-Ta'I, hal. 124)
dan ini juga...
Maka Allah SWT mengetahui berdasarkan ilmu-Nya yang azali
bahawa hamba-Nya akan memilih jalan-jalan yang pelbagai lalu Dia mempermudahkan pilihan mereka dan memperkenalkannya.
Sebagai contoh, apabila seseorang ingin mengangkat segelas air untuk disuakan ke mulutnya,
perbuatan mengangkat gelas itu datang dari pilihan atau usahanya sendiri,
manakala kuasa untuk mengangkat datang daripada sifat qudrat Allah SWT.
Ini bermakna kuasa untuk memilih tetap berada pada tangan seseorang hamba-Nya sama ada mahu memilih perbuatan baik atau jahat, taat atau maksiat, dosa atau pahala dan syurga atau neraka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Assalamualaikum Warahmatullah